Třináctikanálová filmová instalace *Manifesto* skládá poctu dojemné tradici a literární kráse uměleckých manifestů a zamýšlí se nad rolí umělce v dnešní společnosti. *Manifesto* vychází z písemného materiálu futuristů, dadaistů, hnutí Fluxus, suprematistů, situacionistů, Dogma 95 a dalších uměleckých skupin i z úvah jednotlivých umělců, architektů, tanečníků a filmařů. Julian Rosefeldt se na myšlenky Claese Oldenburga, Yvonne Rainer, Kazimira Maleviče, André Bretona, Elaine Sturtevant, Sola LeWitta, Jima Jarmusche a dalších vlivných osobností zadíval objektivem své kamery a ze svého pozorování sestříhal a sestavil třináct koláží představujících individuální umělecká kréda.
Australská herečka Cate Blanchett se v rámci tohoto „manifestu manifestů“, který je pojímán jako „výzva k akci“, převtěluje do třinácti různých postav, včetně učitelky, loutkoherečky, zprávařky, dělnice a bezdomovkyně, a proslulým i méně známým výrokům dává v nečekaných souvislostech nové, dramatické vyznění.
Rosefeldtův projekt odhaluje performativní složku i politický význam těchto prohlášení, většinou sepsaných pod vlivem mladického vzteku, vyjadřujících přání změnit svět skrze umění a současně reflektujících hlas své generace. *Manifesto* se zabývá působivou naléhavostí historických deklarací formulovaných před mnoha lety se vší vášní a přesvědčením a klade si otázku, zda tato slova a postoje obstojí i dnes. Lze je uplatňovat obecně? A jak se změnila dynamika mezi politikou, uměním a životem?
Berlínský umělec Julian Rosefeldt si získal mezinárodní uznání vizuálně opulentními „pohyblivými“ uměleckými díly s detailní choreografií, nejčastěji ve formě složitých instalací s několika obrazovkami. Inspirován dějinami filmu, umění a popkultury využívá osvědčené filmové tropy a diváky zavádí do surrealistické teatrální říše, jejíž obyvatelé jsou zabraní do každodenních rituálů, a prostřednictvím humoru a satiry vtahuje publikum do důvěrné známého, a přesto náhle cizího prostředí.
Zadavatelem projektu Manifesto jsou ACMI – Australian Centre for the Moving Image Melbourne, Art Gallery of New South Wales Sydney, Nationalgalerie – Staatliche Museen zu Berlin a Sprengel Museum Hannover, na jeho výrobě se podílely Burger Collection Hong Kong a Ruhrtriennale. Dílo vzniklo zásluhou štědré podpory Medienboard Berlin-Brandenburg a ve spolupráci s Bayerischer Rundfunk.
Tato kulturní akce se koná v rámci Ozvěn [Česko-německého kulturního jara 2017](http://www.goethe.de/ins/cz/prj/kul/csindex.htm) – přeshraniční kulturní iniciativy [Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze](http://www.prag.diplo.de/), [Goethe-Institutu v Praze](https://www.goethe.de/ins/cz/cs/index.html), [Česko-německého fondu budoucnosti](http://www.fondbudoucnosti.cz/) a Českých center v Berlíně a Mnichově ve spolupráci s Ministerstvem kultury a Ministerstvem zahraničních věcí České republiky.
 
 
Kurátor: Adam Budak
Projektový manažer: Peter Sit
Architekt: Tomáš Svoboda
Grafický design: Petr Bosák, Robert Jansa a Adam Macháček, 2017 Designers