*Performativní čtení, 29. září 2015 v 21 hodin, Veletržní palác*
Podle Platónovy kritiky poezie vylučuje diskurzivní rozvažování, *dianoiu*, myšlenku, jež má přesah. Báseň dlí na prahu; „není pravidly spoutaným přechodem, nýbrž návrhem, tezí, jež nedbá zákonitostí“. 'Bifo' Berardi považuje poezii paradoxně v podobném smyslu slova za „přemíru jazyka, skrytý zdroj, který umožňuje přesun od jednoho paradigmatu k jinému“.
Performativní „vznikající básní“ slovenského umělce Borise Ondreičky s názvem „Začiatok a koniec pasáže" zahajuje Národní galerie v Praze nový cyklus akcí, jehož cílem je zdůraznit stálost poezie a důležitost jazyka, neboť prostor utvářený slovy legitimizuje právě ona improvizovaná, spontánní *respublica literaria*, učená obec, jež je spouštěčem řeči. Na jevišti, jež je zároveň hledištěm, v prostředí vymezeném zaslepeným schodištěm se střetává a rozehrává performance s divadlem, čtením, psaním a recitací.
Ondreičkova inaugurační, textová site-specific instalace „Začiatok a koniec pasáže“, vytvořená přímo pro Národní galerii v Praze, je horečnatým manifestem poetického tuláka, vystavěným v souladu s historickými a architektonickými principy funkcionalismu. Umělcovo vzývání *poiesis* jako prostředku sloužícího k tvorbě slov v sobě spojuje institucionální sebekritiku a neodadaistickou touhu po (lingvistické) autonomii.
„Kultury s bohatší slovní zásobou se vyznačují větší mírou lidskosti – více se vzdalují zvířatům – než kultury jazykově chudší; muži a ženy se vyznačují větší mírou lidskosti, je-li jejich paměť vybavena množstvím veršů,“ usuzuje filozof Richard Rorty.
Kurátor: Adam Budak
vstup zdarma
\-------------------
**Boris Ondreička** (nar. 1969) je umělec, kurátor, textař a zpěvák. Žije v Bratislavě (Slovensko).
Pracoval jako projektový koordinátor v **Sorosově centru současného umění** v Bratislavě a jako ředitel umělecké iniciativy **[tranzit.sk](http://tranzit.sk)** v Bratislavě (Slovensko). Od roku 2012 je kurátorem **Thyssen-Bornemisza Art Contemporary** se Vídni (Rakousko).
Byl spolukurátorem **Rare Earth**, **Supper Club**, **Ephemeropteræ** (od roku 2012 do současnosti), **Tomorrow Morning Line** (s Franzem Pomasslem) – vše v Thyssen-Bornemisza Art Contemporary ve Vídni (Rakousko), dále **Manifesta 8**, Murcia and Cartagena (Španělsko), **Being The Future**, Palast der Republik, Berlín (Německo), **Symposion** v The Event, Birmingham (Velká Británie), **Auditorium, Stage, Backstage**, Frankfurter Kunstverein (Německo), **Poetic Materialism** v Soda, Bratislava (Slovensko). Byl také kurátorem **individuálních projektů** Lois & Franzisky Weinbergerových, Stana Filka, Andrease Neumeistera, Júliusa Kollera, Denisy Lehocké, Zbyňka Baladrána a dalších projektů – vše v tranzitu v Bratislavě.
V roce 2010 byl spoluzakladatelem **Společnosti** **Júliusa Kollera**.
Jeho umělecké projekty byly vystaveny: **Manifesta 2**, Luxembourg (Lucembursko), **Benátky** (Československý pavilon & Římský pavilon), **Bienále Praha**, **Gyumri**, **Turín**, **Anzengruber**, **Tai-Pei**, **Atény** , **Jakarta** a **Kyjev**; **PS1** New York (USA), **BAK** Utrecht (Nizozemsko), **W139** a **De Appel**, Amsterdam (Nizozemsko), **Smak**, Gent (Belgie), **Kunsthalle Loppem** (Belgie), **Marres**, Maastricht (Nizozemsko), **Tramway**, Glasgow (Velká Británie), **Fondazione Sandretto re Regaudengo,** Turín (Itálie), **Le Plateau** a **Galerie Jocelyn Wolff**, obojí Paříž (Francie), **Frankfurter**, **Kölnischer**, **Badischer**, **Münchener** a **Stuttgarter Kunstvereins** (Německo), **Kiasma**, Helsinky (Finsko), **HKW**, Berlín (Německo), **ACAF**, Alexandrie (Egypt), **e-flux** online, **Slovenská národná galéria** a **Národní galerie v Praze**, **Secession**, **Mumok** a **Kunsthalle** – Vídeň (Rakousko), **Donaufestival**, Krems (Rakousko), **Cycle 2015**, Reykjavík (Island), **Magazin 4**, Bregenz (Rakousko), **KJUBH**, Kolín nad Rýnem (Německo) aj.
Jeho **HI! lo.** bylo publikováno v jrp Ringier a **One Second / Out of Time** v Revolveru. Od roku 1987 je zpěvákem a textařem bratislavské skupiny **Kosa z nosa**.
##### Franco 'Bifo' Berardi: Omezení jazyka a nadbytek
*Přednáška, 30. září 2015 v 19 hodin, Veletržní palác*
Co se stalo s poetickým jazykem během století abstrakce?
Co se děje se sociálním tělem, co se děje s erotickým tělem v digitálním věku? Finance jako jazyk. Omezení jazyka a omezení světa. Poezie jako nadbytek. Poezie je návrat těla v prostoru finanční abstrakce.
Franco 'Bifo' Berardi se narodil před 65 lety v Bologni. Byl zakladatelem časopisu a/traverso a animátorem Italského hnutí autonomie. Publikoval „Pracující duše“, „Povstání“ a „Hrdinové“. Jeho další knihu „a – fenomenologie konce“ vydá semiotexte koncem roku.
Přednáška se uskuteční za laskavé podpory Velvyslanectví Itálie v Praze, Instituto Italiano di Cultura, Eleutheria Foundation a UniCredit Bank.
Přednáška proběhne v angličtině.