Ze sbírek Národní galerie v Praze představujeme výtvarné dílo členek
skupiny UB 12 ze šedesátých let, kresby a grafiky Adrieny Šimotové (1926–2014)
a Aleny Kučerové (1935), malbu Daisy Mrázkové (1923–2016) a plastiky Věry
Janouškové (1922–2010) a Vlasty Prachatické (1929–2022). UB 12 bylo volné
sdružení umělců svobodného smýšlení, které akcentovalo individualitu a
autenticitu výtvarného projevu, než bylo s nastupující normalizací společně
s dalšími výtvarnými spolky oficiálně zakázáno.
Přes rozdílné osobnosti a odlišná výtvarná východiska autorky spojuje
uvědomění si hodnoty běžných momentů naší existence. Ve své tvorbě objevují
krásu všedního dne a bez dramatu, někdy s trochou melancholie podávají
svědectví o svém životě. Inspirují se obyčejnými motivy, rutinními činnostmi a
předměty, které nás obklopují. Dávají nahlédnout do svého soukromí, domova,
zobrazují členy rodiny, vzpomínají na zážitky z cest. Jejich díla jsou
velmi osobní, intimní výpovědí prožitku každodenní reality.
Zcela přirozeně se přiklánějí k tendencím nové figurace, soustřeďující
se na motivy spojené s člověkem, velmi často s existenciálním
podtextem lidského osudu. Jemně rozehrávají širokou škálu emocí. Jsou otevřené přítomnému
okamžiku, ať už přináší radost, údiv, nebo znepokojení. Nevyhýbají se ani
pocitu osamění či úzkosti, avšak nespočívají v něm nadlouho. Uvolnění
nalézají v přírodě, ve vlnách moře, mracích na obloze, na polích
v době senoseče. Věra Janoušková se věnuje přírodním strukturám
v podobě krystalů a korálů, Adriena Šimotová vodní hladině, Daisy Mrázková
lyrické krajině a Alena Kučerová hravosti Morgensternovy poezie. Umělkyně
nacházejí prostý smysl života, takový, jaký je.
Místo konání: Grafický kabinet v 2. patře Veletržního paláce v expozici 1939–2021: Konec černobílé doby
Místo konání: Grafický kabinet v 2. patře Veletržního paláce v expozici 1939–2021: Konec černobílé doby
Kurátorka: Adriana Šmejkalová
1—1 / 6