Přednáška filmového kritika Kamila Fily zaměřená na obraz Paříže ve filmu. Akce proběhne u příležitosti výstavy École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž.
Paříž je nejen hlavním městem Francie, ale i hlavním městem filmu, tím nejvíce cinefilním a cinematickým městem! Už v rané éře se pohyboval po střechách Paříže Fantomas, po Notre Dame šplhal nebohý hrbáč Quasimodo, v podzemí proplouval Fantom opery a odehrávaly se smutné příběhy kurtizán z Moulin Rouge. I Hollywood se potřeboval vztahovat k Paříži jako městu snů či symbolu staré Evropy, viz muzikál Američan v Paříži, animák Ratatouille, romantická procházka v Před soumrakem, magická Půlnoc v Paříži, sci-fi Počátek nebo konspirační fikce Šifra mistra Leonarda.
Samotní Francouzi se na své město dívají jinou optikou, většinou mnohem prozaičtější jako v U konci s dechem s Belmondem nebo Samurajovi s Delon. I když i Francouzi se nevyhnout jeho romantizaci a poetizaci jako v Červeném balonku, Julesi a Jimovi nebo Améiii z Montmartru. V Paříži lze přicházet i o iluze a objevovat její špinavá temná zákoutí jako v Nenávisti (La Haine), Zvráceném (Irreversible) či v Posledním tangu v Paříži. V přednášce proložené bohatě ukázkami i méně známých filmů, se zaměříme na tom, jakým způsobem město ve filmech ožívá, jakou roli tu hraje jeho architektura a nakolik jsou zde ukázané trasy průchozí pro běžné chodce.
Samotní Francouzi se na své město dívají jinou optikou, většinou mnohem prozaičtější jako v U konci s dechem s Belmondem nebo Samurajovi s Delon. I když i Francouzi se nevyhnout jeho romantizaci a poetizaci jako v Červeném balonku, Julesi a Jimovi nebo Améiii z Montmartru. V Paříži lze přicházet i o iluze a objevovat její špinavá temná zákoutí jako v Nenávisti (La Haine), Zvráceném (Irreversible) či v Posledním tangu v Paříži. V přednášce proložené bohatě ukázkami i méně známých filmů, se zaměříme na tom, jakým způsobem město ve filmech ožívá, jakou roli tu hraje jeho architektura a nakolik jsou zde ukázané trasy průchozí pro běžné chodce.
Kamil Fila vystudoval Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury na FF MU v Brně. Působil jako externista v časopisech Živel, Cinema, Film a doba a Filmpub.cz. Jako redaktor pracoval v dvouměsíčníku Cinepur, deníku Aktuálně.cz a týdeníku Respekt. Mezi lety 2020 a 2023 byl šéfredaktorem filmového magazínu a databáze Kinobox.cz. Přispíval či přispívá do Hospodářských novin, Lidových novin, Deníku N, Deníku Referendum, čtrnáctideníku A2, přílohy Salon deníku Právo, ArtZóny na ČT Art a časopisů Finmag a Heroine.cz. Doplnil nové vydání knihy David Lynch: Temné stránky (2006). Učil na FF MU, FAMU a VOŠP v Praze, dlouhodobě vede seminář kritického psaní na MFF dokumentárních filmů v Jihlavě. V roce 2013 získal cenu Zlatá křepelka pro nejlepšího žurnalistu do 33 let. Od začátku roku 2024 provozuje filmový podcast Hodný, zlý a kritický. V roce 2024 vydal knihu Velmi pozdní odpoledne, v níž se zabývá proměnami chápání sexuality za posledních 30 let. V současné době píše knihu věnovanou filmovým utopiím a dystopiím.
Akce proběhne v Korzu Veletržního paláce.
Cena: zdarma / Doba trvání: cca 80 min. / Místo setkání: Korzo Veletržního paláce / Rezervace na GoOut
Cena: zdarma / Doba trvání: cca 80 min. / Místo setkání: Korzo Veletržního paláce / Rezervace na GoOut