Expozice Havířská balada: Sto let hornictví v umění představuje díla s
hornickou tematikou ze sbírek Národní galerie Praha doplněna o
zapůjčená díla současných umělců. Pokrývá období meziválečné
Československé republiky, druhé světové války, poválečného budování
státního socialismu a normalizace, jako i popřevratovou dobu liberální
demokracie spojenou s útlumem těžby uhlí. Expozice se pokouší odpovědět
na dvě vzájemně propojené otázky: Co se lze dovědět o hornictví skrze
obraz, jejž zanechalo v dějinách umění, a jak vypadají dějiny umění
posledních sta let viděny skrz hornictví.
Tematicky zaměřená
expozice tak nevychází z kánonu uměleckých směrů a nejvýraznějších
uměleckých skupin a osobností. Ukazuje paralelní dějiny umění
charakterizované civilností, věcností a realismem, tedy uměleckým a
literárním směrem čerpajícím z nepřikrášlené skutečnosti a až baladické
syrovosti lidského života a společenských poměrů ovlivněných
rozporuplnými dopady průmyslové revoluce. Tuto nebývalou technologickou a
společenskou revoluci pohánělo spalování fosilních paliv jako právě
uhlí, avšak za cenu mnoha důlních neštěstí, zmizelých měst a vesnic,
zjizvené krajiny a dopadů na životní prostředí včetně současné
klimatické změny způsobené činností člověka.
Expozice představí
díla známých českých umělců jako Josef Čapek, Otto Gutfreund, Karel
Holan, Jiří John, Jaroslav Král, Jan Lauda, Kamil Lhoták nebo Jan
Zrzavý, umělců svázaných s hornickými regiony Ostravska-Karvinska,
Mostecka nebo Kladenska jako Bohdan Kopecký, Ferdiš Duša, Květa Válová,
Jindřich Wielgus nebo Vilém Wünsche, a také díla současných umělců jako
Jonáš Czesaný a karvinských rodáků Václava Jiráska a Jakuba Špaňhela.
Autorem koncepce je NGP.
Autorem koncepce je NGP.