UMĚNÍ VE FILOZOFICKÉ ZPOVĚDNICI III:
Od hvězdné samoty ke
kráse lidí barev neboli šestero setkání o prolínání filozofie, umění a vědy nad vybranými
díly z expozice 1939–2021: Konec černobílé doby ve 2. patře Veletržního
paláce. Co má obraz společného s šesti pivy, v čem jsou pavučiny podobné vesmírným
mlhovinám a jak se nám může mstít příroda? Ve spolupráci s Fakultou humanitních
studií Univerzity Karlovy vám nabízíme už třetí pokračování jedinečného cyklu
komentovaných prohlídek. Filozofové*ky prostřednictvím dialogu
s kurátory*kami a edukátory*kami nechají „vyprávět“ vybrané obrazy a
sochy, které samy za sebe promluvit nemohou. Každé z takto „polichocených“ děl
se zároveň stane východiskem pro zamyšlení nad aktuálními problémy; tentokrát
se zaměříme na poválečné umění: co nám mohou domněle nesrozumitelná díla při
filozofickém výslechu prozradit o světě, který si sám nerozumí.
Cyklus komentovaných prohlídek
Termín: 6/11 2024 – 11/12 2024
Den a čas: každou středu od 16.00 do 17.30
Místo konání: Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, Praha 7
Termín: 6/11 2024 – 11/12 2024
Den a čas: každou středu od 16.00 do 17.30
Místo konání: Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, Praha 7
PROGRAM
6/11 2024 – Začínáme! Od rozvyprávění obrazů k opakování stvoření světa
Jiří Tourek: O
polidšťování času neboli Karel Malich, Kavárna. Sedím, dívám se, pootočil
jsem hlavu (1983)
Drátěná socha Karla
Malicha s motivem sedícího člověka v kavárně se ideálně hodí
k nastínění jednoho typicky lidského paradoxu, který ve svém díle Čas a
vyprávění představil francouzský filozof Paul Ricoeur. Ten ukázal, že aby
pro nás lidi byl čas plně lidský, potřebujeme si ho „polidštit“ vyprávěním.
Jistě, Malichova socha není plnohodnotným příběhem, je třeba si ho domyslet,
nicméně do sochy je vetknutý pohyb, děj a změna, základ každého vyprávění. A
tedy i nějaký ten čas. Řeč bude o čase a o schopnosti uměleckého díla pustit
času pusu na špacír.
Michal Novotný, ředitel
Sbírky umění po roce 1945 NGP
13/11 2024 – Od živých chuchvalců k stávání se člověkem
Martin Vrabec:
Chuchvalce a účely neboli Josef Istler, Pavučiny (1944)
Tvary na obraze mohou kromě pavučin připomínat i shluky mezihvězdného prachu. Obraz jako by proplétal obojí. Jenže pavučiny nejsou mlhoviny a v případě živých bytostí musíme kromě fyzikálně-chemických zákonů počítat i s účelností jejich konání. A tak si před obrazem položíme otázku: jakými způsoby dokáže dnešní biologie tuto účelnost myslet, aniž by se musela vracet k představě světa stvořeného inteligentním designérem nebo aniž by musela pavoukům připisovat vědomí?
Tomáš Kobes: Ecce Hommo Astronautique. Pohled, úbor, gesto neboli Pavel Brázda, Velký astronaut (1954)
Být člověkem není jednoznačné. Nahý člověk je napůl člověk a napůl zvíře. Člověk astronaut je pro změnu napůl člověk a napůl stroj. Tato nejednoznačnost nám napovídá, že člověkem se člověk nerodí, ale spíše stává. Stávání se člověkem je ovšem velmi nejisté, spojené s všudypřítomným rizikem odklonu k nelidskosti. A právě „pohled“, „úbor“ a „gesto“ se pro tento proces ukážou jako klíčové.
Monika Švec Sybolová, edukátorkaNGP
Tvary na obraze mohou kromě pavučin připomínat i shluky mezihvězdného prachu. Obraz jako by proplétal obojí. Jenže pavučiny nejsou mlhoviny a v případě živých bytostí musíme kromě fyzikálně-chemických zákonů počítat i s účelností jejich konání. A tak si před obrazem položíme otázku: jakými způsoby dokáže dnešní biologie tuto účelnost myslet, aniž by se musela vracet k představě světa stvořeného inteligentním designérem nebo aniž by musela pavoukům připisovat vědomí?
Tomáš Kobes: Ecce Hommo Astronautique. Pohled, úbor, gesto neboli Pavel Brázda, Velký astronaut (1954)
Být člověkem není jednoznačné. Nahý člověk je napůl člověk a napůl zvíře. Člověk astronaut je pro změnu napůl člověk a napůl stroj. Tato nejednoznačnost nám napovídá, že člověkem se člověk nerodí, ale spíše stává. Stávání se člověkem je ovšem velmi nejisté, spojené s všudypřítomným rizikem odklonu k nelidskosti. A právě „pohled“, „úbor“ a „gesto“ se pro tento proces ukážou jako klíčové.
Monika Švec Sybolová, edukátorkaNGP
20/11 2024 – Od vnitřního modelu ke strusce obrazu
Felix Borecký: K obrazům
Mikuláše Medka
Mikuláš Medek se ve
svých úvahách pravidelně odkazuje na původně teigovský koncept „vnitřního
modelu“. Podle této teorie si malíř ve své mysli vytváří představu obrazu,
jehož zpočátku jen tušený charakter následně zpřesňuje a konkretizuje tím, že
jej převádí do kreseb a na plátno. Je zřejmé, že tato teorie zavdala podnět ke
vzniku jednoho z nejpozoruhodnějších děl českého malířství 20. století; jenže
co fungovalo pro umělce, nemusí nutně fungovat pro diváka. A právě na tento
rozpor se v druhém pokračování letošního cyklu zaměříme.
Eva Skopalová, kurátorka
Sbírky umění po roce 1945 NGP
27/11 2024 – Od lidského sadismu k nelidské potenci přírody
Jakub Chavalka: O válce
a sadistické krutosti neboli Toyen, Na zámku La Coste (1943)
Podívejte se na
letopočet obrazu, který byl inspirován fotografiemi pořízenými Jindřichem
Štyrským na polorozpadlém sídle věhlasného zvrhlíka Markýze de Sade. Sadistická
krutost, kterou Toyen během války reflektovala ve většině svých obrazů, se zde
mísí s převrácením vztahu mezi imaginací a realitou, resp. násilným
prostoupením sadistické imaginace do reality. Třeba do právě zuřící války. A
právě o ní coby kolektivním zvnějšnění sadistických pohnutek budeme hovořit.
Tomáš Mašek: O mstivé přírodě neboli Zbyšek
Sion, Apokalyptická kobylka I. (1963) a Zbyšek Sion, Skleník s
tajnosnubnou Venuší (1976)
Stačí se podívat zblízka a zdánlivě nevinný tvor,
ostatně jedna z deseti ran egyptských, začne připomínat bájného Behemota. Jsou
ošklivost, cizost a hrůza jen otázkou perspektivy? Tuto otázku si budeme klást
společně s texty, jako je Zjevení Janovo nebo Srdce temnoty
od Josepha Conrada, a zamyslíme se nad naším strachem a zároveň fascinací nad
nevyčerpatelnou potencí a životaschopností přírody. Nad její tichou, vědoucí a
výhrůžnou mlčenlivostí.
Markéta Čejková, historička umění a externí lektorka
NGP
4/12 2024 – Od dělníků umění k nespravedlivé práci
Jakub Marek:
Dělník-umělec neboli Renato Guttuso, Julius Fučík (1953) a Vladimír Boudník
Co má Boudník společného
s Fučíkem? Julius Fučík jako by z oka vypadl El Grecovu Modlícímu se
Kristovi ze sbírky starých mistrů. A tato kompoziční podoba není náhodná:
Fučík je svatým patronem nové státní ideologie. Boudník pak svou metodou
usiluje o zlidovění umění. A zatímco pro Marxe coby Fučíkova Jana Křtitele se
ideální člověk budoucnosti stane tvořivým dělníkem-umělcem, nad Boudníkovým
dílem jako by bděly ochranné perutě Fučíkových křídel a Boudník sám jako by byl
svérázným naplněním ideálu umělce-dělníka.
Denisa Tomková: O
neviditelné práci neboli Sráč Sam, Šičky (2008)
Jak toto video
reflektuje postavení žen ve společnosti a jak zviditelňuje „neviditelnou
práci“? Ukážeme si, jak umělkyně, která má s prací šičky v textilní
továrně Šumavan osobní zkušenost, odhaluje v kontextu feministického hnutí
stereotypy a nespravedlnost spojenou s prací a postavením žen
v současné společnosti.
Monika Čejková, kurátorka Sbírky umění po roce 1945 NGP
Monika Čejková, kurátorka Sbírky umění po roce 1945 NGP
11/12 2024 – Pozitivní tečka: o
afektivní síle obrazů neboli od duchů minulosti k mezikulturnímu dialogu
Ondřej Váša: Pro koho
jsou hvězdy? Neboli Jan Kubíček, Vertikální systém – 3 (1968–1969),
Václav Boštík, Tvarující se pole (1965), Ladislava Gažiová, Bez názvu
(2018)
Je-li řeč o čase, jak je to s obrazy a současnou astrofyzikou? Co když můžeme skrze obrazy strčit hlavu do černých děr a nahlédnout samotný akt stvoření, moment, kdy se světlo oddělilo od tmy? Jak se do obrazů otiskuje vesmír a v čem nás hvězdy odsuzují k samotě, neboť stejně jako je hvězdné nebe nad námi, hvězdy zde rozhodně nejsou pro všechny?
Irena Řehořová: Minulost, souznění a afektivní síla obrazů neboli Míla Doleželová, Mrtvý ptáček (nedatováno) a Mark Ther, Pflaumen (2011)
Abychom neskončili vyloženě temně, zaměříme se na závěr na umělce, kteří se obracejí k „duchům“ minulosti a každý po svém přispívají k mezikulturnímu dialogu. Zatímco Doleželová v malbách Romů ukazuje „krásu lidí barev“, Ther zpřítomňuje zkušenost odsunutých sudetských Němců. Díla obou autorů stojí za pozornost nejen pro svou sugestivitu a odvahu zviditelňovat témata, která jsou většinovou společností přehlížena, ale i proto, že ilustrují schopnost umění zachytit univerzální lidskou zkušenost skrze obrazy, které jsou „přísně konkrétní“.
Je-li řeč o čase, jak je to s obrazy a současnou astrofyzikou? Co když můžeme skrze obrazy strčit hlavu do černých děr a nahlédnout samotný akt stvoření, moment, kdy se světlo oddělilo od tmy? Jak se do obrazů otiskuje vesmír a v čem nás hvězdy odsuzují k samotě, neboť stejně jako je hvězdné nebe nad námi, hvězdy zde rozhodně nejsou pro všechny?
Irena Řehořová: Minulost, souznění a afektivní síla obrazů neboli Míla Doleželová, Mrtvý ptáček (nedatováno) a Mark Ther, Pflaumen (2011)
Abychom neskončili vyloženě temně, zaměříme se na závěr na umělce, kteří se obracejí k „duchům“ minulosti a každý po svém přispívají k mezikulturnímu dialogu. Zatímco Doleželová v malbách Romů ukazuje „krásu lidí barev“, Ther zpřítomňuje zkušenost odsunutých sudetských Němců. Díla obou autorů stojí za pozornost nejen pro svou sugestivitu a odvahu zviditelňovat témata, která jsou většinovou společností přehlížena, ale i proto, že ilustrují schopnost umění zachytit univerzální lidskou zkušenost skrze obrazy, které jsou „přísně konkrétní“.
Rado Ištok, kurátor
Sbírky umění po roce 1945 NGP
Cena (předplatné zahrnuje 6 setkání po 70–90 min.) základní 1800 Kč / pedagogové, studenti, senioři nad 65 let a členové Klubu přátel NGP 1600 Kč
Zápis do kurzu bude zahájen 10/7 2024. Rezervace nutná na GoOut.
Zápis do kurzu bude zahájen 10/7 2024. Rezervace nutná na GoOut.
Změna programu vyhrazena. V případě
malého počtu účastníků si vyhrazujeme právo akci zrušit.