Třetí ročník Bienále Ve věci umění se bude konat od 14.
června 2024 do 29. září 2024 v prostorách Velké dvorany Veletržního paláce.
Kurátory unikátního projektu jsou Katalin Erdődi a Aleksei Borisionok. Pro
tento projekt vznikají nová původní díla, která připravují umělci Kateryna
Lysovenko, interdisciplinární umělkyně Alicja Rogalska, umělec Nikita Kadan,
filmařka Marta Popivoda, uměleckovýzkumná skupina DAVRA (Madina Joldybek,
Zumrad Mirzalieva, Saodat Ismailova), umělec, kurátor a architekt Zbyněk
Baladrán, výzkumník a umělec Tomáš Uhnák a kolektiv Björnsonova. Kompletní a autorů
bude zveřejněn v dubnu 2024.
Bienále Ve věci umění je unikátním projektem iniciativy pro
současné umění tranzit.cz, které si bere za cíl přinášet nové politické a umělecké
impulzy skrze mezinárodní výstavy. První dva ročníky bienále se konaly v Praze
v letech 2020 a 2022 a od té doby se Bienále Ve věci umění etablovalo jako
prostor pro hlasy a perspektivy naděje a vzdoru, které mohou být veřejností často
opomíjeny.
Letošní pražské bienále se zaměřuje na historii, současnost
i budoucnost dělnických hnutí. Projekt kurátoruje dvojice Katalin Erdődi a
Aleksei Borisionok, kteří ve své tvorbě pracují s metodou roubování, převzatou
ze zemědělství a medicíny, kdy se k sobě připoutají dvě odlišné rostliny či
tkáně tak, aby se vzájemně posílily. Kurátoři chtějí skrze tuto paralelu poukázat
na vzájemné, proměnlivé vztahy mezi venkovem a městem a s tím související
význam a smysl lidské práce. Umělci a umělkyně tu pracují s příběhy
společenských nepokojů a sociálních a politických změn, které ovlivňují životy
lidí ve střední a východní Evropě. Bienále Ve věci umění 2024 je první profesní
spoluprací Erdődi a Borisionoka, kteří oba žijí a pracují ve Vídni.
„Lidstvo čelí globální krizi. Napříč celou planetou
vytěžujeme pracující osoby a ničíme si vlastní životní prostředí. Chceme
obrátit pozornost k příběhům z historie dělnických hnutí a protestů
pracujících, ať už byly úspěšné, nebo ne. Je potřeba najít novou cestu k
budoucnosti politického organizování, solidarity a spravedlnosti,“ říká kurátor
a teoretik Aleksei Borisionok, jehož projekty dlouhodobě vyzdvihují témata
vzdělávání, dělnických a sociálních hnutí a stávek.
„Venkovské oblasti jsou zdrojem všeho, co potřebujeme pro naplnění našich základních potřeb – od potravin až po nejrůznější materiály suroviny. Životy lidí na venkově a ve městech jsou provázané a na sobě závislé. Přesto ve veřejném diskurzu často chybějí hlasy těch, kteří na venkově žijí a pracují. Zajímá mě, co se můžeme od venkova naučit, jak můžeme překonat kulturní stereotypy, které vytvářejí falešnou představu venkova jako politicky zaostalého a pasivního, a znemožňují nám vnímat jeho politický potenciál,“ říká kurátorka a dramaturgyně Katalin Erdődi, která od roku 2017 zkoumá změny na venkově prostřednictvím site-specific kolaborativních uměleckých a kurátorských projektů, které realizovala v různých venkovských oblastech v Maďarsku, Německu a ve Španělsku.
Pořadatel: tranzit.cz, Národní galerie Praha
Místo konání: Velká dvorana Veletržního paláce
Kurátoři: Katalin Erdődi, Aleksei Borisionok
Architekti výstavy: Dominik Lang, Adéla Vavříková
Vizuální identita výstavy: The Rodina
Webové stránky projektu: matterof.art
Místo konání: Velká dvorana Veletržního paláce
Kurátoři: Katalin Erdődi, Aleksei Borisionok
Architekti výstavy: Dominik Lang, Adéla Vavříková
Vizuální identita výstavy: The Rodina
Webové stránky projektu: matterof.art
Katalin Erdődi (*1980, Maďarsko) je kurátorka, dramaturgyně a autorka působící ve Vídni a Budapešti. Její mezioborová praxe zahrnuje sociálně angažované umění, experimentální performance a umělecké intervence ve venkovském a městském veřejném prostoru. Jako kurátorka realizovala projekty pro Steirischer herbst ve Štýrském Hradci, Brut ve Vídni a Galerie für Zeitgenössische Kunst (GfZK, Muzeum současného umění) v Lipsku a spoluzaložila PLACCC Festival (Budapešť), mezinárodní festival site-specific performance a umění ve veřejném prostoru. V roce 2020 získala Erdődi ocenění spojené s dotací Igor Zabel Award za lokálně ukotvenou a inkluzivní kurátorskou praxi. V současné době je členkou pracovní skupiny SALT. CLAY. ROCK. – dvouletého umělecko-kurátorského výzkumného projektu společnosti Die neue Gesellschaft für bildende Kunst (nGbK) v Berlíně (2023–2024). Nedávno byla jmenována novou ředitelkou Domu současného umění Trafó v Budapešti.
Aleksei Borisionok (*1992, Bělorusko) je kurátor, spisovatel a organizátor, který v současnosti žije a pracuje ve Vídni. Je členem uměleckovýzkumné skupiny Problem Collective a pracovní skupiny Work Hard! Play Hard! Píše o umění a politice pro různé časopisy, katalogy a online platformy, jako jsou e-flux Journal, L'Internationale online, Partisan, Springerin a Paletten a mnoho dalších. V současné době působí jako stipendista Vera List Center v New Yorku.