Na nejprestižnější přehlídce umění na světě bude letos reprezentovat Českou republiku kolaborativní projekt Evy Koťátkové Srdce žirafy v zajetí je o 12 kilo lehčí. Společně s ní bude na instalaci spolupracovat kurátorka Hana Janečková a také umělkyně a skladatelka Himali Singh Soin a skladatel David Tappeser a kolektivy dětí a seniorů, které přispěly svým příběhy. Jedna z mezinárodně nejznámějších českých umělkyní se do Benátek vrátí po jedenácti letech, kdy v roce 2013 představila svoji práci na výstavě v hlavním pavilonu.
Srdce žirafy v zajetí je o dvanáct kilo lehčí pracuje s příběhem skutečné žirafy pojmenované Lenka dovezené do Prahy v roce 1954 z Keni jako první žirafy v československém ZOO. Na námětu zkoumá způsoby jakými se setkáváme, díváme se a učíme o zvířatech a současně kritizuje hierarchie, násilí i vytěžování přírody, které je často součástí těchto procesů. Prostřednictvím transformativní edukativní umělecké instalace projekt znovuoživuje příběh Lenky a navrhuje nový způsob vztahování se ke zvířatům a proměnu vztahů mezi lidskými institucemi a přírodním světem. Na interpretaci příběhu Lenky spolupracovala Koťátková i s dětskými a seniorskými kolektivy po celé České republice i v zahraničí a s kolektivem Gesturing Towards Decolonial Futures, který vnáší do projektu roli dekoloniální pedagogiky. Jejich hlas společně s celou instalací vytváří kolektivní tělo, jako místo spolupráce a sdílení založené na emocích, prožívání a vztazích.
K výstavě se uskuteční performance: Hledání druhého srdce v sádrovém krku.
21-24/11 2024
14:00, 16:30
Český a Slovenský pavilon Giardini, Benátky
Performance s názvem „Hledání druhého srdce v sádrovém krku“ se odehrává přímo ve výstavě v Českém a Slovenském pavilonu v Benátkách - La Biennale di Venezia. Performeři nás zvou ke vstupu do žirafího těla jako na imaginativní prohlídku planetárního metabolismu. Dětský vypravěč leží u praskliny v podlaze a mluví do trhliny, poslouchá a vytahuje z ní zprávy, jako by oslovoval živou bytost, která může naslouchat a reagovat zpět.
Účinkující: Magalì Mariani, Cecilia Xuetong Feng, Tullia (Tulls) Primultiny
Kurátorka: Hana Janečková
Program performance podporují Hunt Kastner Praha a Meyer-Riegger Berlin/Karlsruhe/Basilej.
K výstavě se uskuteční performance: Hledání druhého srdce v sádrovém krku.
21-24/11 2024
14:00, 16:30
Český a Slovenský pavilon Giardini, Benátky
Performance s názvem „Hledání druhého srdce v sádrovém krku“ se odehrává přímo ve výstavě v Českém a Slovenském pavilonu v Benátkách - La Biennale di Venezia. Performeři nás zvou ke vstupu do žirafího těla jako na imaginativní prohlídku planetárního metabolismu. Dětský vypravěč leží u praskliny v podlaze a mluví do trhliny, poslouchá a vytahuje z ní zprávy, jako by oslovoval živou bytost, která může naslouchat a reagovat zpět.
Účinkující: Magalì Mariani, Cecilia Xuetong Feng, Tullia (Tulls) Primultiny
Kurátorka: Hana Janečková
Program performance podporují Hunt Kastner Praha a Meyer-Riegger Berlin/Karlsruhe/Basilej.
Srdce žirafy v zajetí je o 12 kilo kilo lehčí také zapadá do motivu chystaného bienále: Stranieri Ovunque – Foreigners Everywhere, tedy Cizinci všude. Hlavní přehlídka je připravená kurátorem Adrianem Pedrosou a zaměří se jak na současnou migrační krizi ale i na různé pocity a polohy jinakosti a odcizení které prožíváme i v rámci nám známého prostředí.
Mezinárodní přehlídka současného umění se koná od 20. dubna do 24. listopadu 2024. Instalace Evy Koťátkové je prezentována v provizorně otevřeném Českolovenském pavilonu v Giardini.
Slovenskou stranu reprezentuje instalace Oty Hudce, který bude pracovat s místně specifickým prostorem Pavilonu, kterou s ním připravila Slovenská národní galerie společně s kurátorkou Lydií Pribyšovou.
Komisařem českého prezentace je ředitel sbírky umění po roce 1945 Michal Novotný.
Spoluprácovali: Himali Singh Soin a
Davidem Soin Tappeserem (Hyzoloic/Desires), kolektivem Gesturing Towards
Decolonial Futures, skupinami dětí a seniorů po celé České republice i v
zahraničí.
Za podpory:
Ministerstvo Kultury
Národní plán obnovy
Next generation EU
Za podpory:
Ministerstvo Kultury
Národní plán obnovy
Next generation EU
1—1 / 4