Od Dušiček ke koncům
světa
neboli šestero setkání o prolínání filozofie, umění a vědy nad
vybranými díly z expozice 1918–1938: První republika
Cyklus komentovaných prohlídek
Cyklus komentovaných prohlídek
18. 10. –
29. 11. 2023
Kde se v přírodě bere něco takového jako „krásné“ jevy? Lze si porozumět s cihlou vrženou do okna? Může obraz existovat jako člověk? Ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy vám nabízíme už druhý ročník jedinečného cyklu komentovaných prohlídek. Filozofové prostřednictvím dialogu s kurátorkami a edukátorkami NGP Markétou Čejkovou, Alicí Němcovou, Annou Pravdovou a Monikou Švec Sybolovu nechají „vyprávět“ vybrané obrazy a sochy, které samy za sebe promluvit nemohou. Každé z takto „polichocených“ děl se zároveň stane východiskem pro zamyšlení nad aktuálními problémy; tentokrát se zaměříme na environmentální krizi a rozvodové řízení mezi člověkem a přírodou. Co nám mohou obrazy při filozofickém výslechu prozradit o světě, který si sám nerozumí?
Kde se v přírodě bere něco takového jako „krásné“ jevy? Lze si porozumět s cihlou vrženou do okna? Může obraz existovat jako člověk? Ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy vám nabízíme už druhý ročník jedinečného cyklu komentovaných prohlídek. Filozofové prostřednictvím dialogu s kurátorkami a edukátorkami NGP Markétou Čejkovou, Alicí Němcovou, Annou Pravdovou a Monikou Švec Sybolovu nechají „vyprávět“ vybrané obrazy a sochy, které samy za sebe promluvit nemohou. Každé z takto „polichocených“ děl se zároveň stane východiskem pro zamyšlení nad aktuálními problémy; tentokrát se zaměříme na environmentální krizi a rozvodové řízení mezi člověkem a přírodou. Co nám mohou obrazy při filozofickém výslechu prozradit o světě, který si sám nerozumí?
Den a čas
Kurz bude probíhat každou středu od 16.00
18/10–29/11 2023 (kromě 25/10 2023)
Kurz bude probíhat každou středu od 16.00
18/10–29/11 2023 (kromě 25/10 2023)
Místo konání
Veletržní palác: Dukelských hrdinů 47, Praha 7
1918–1938: První republika, expozice ve 3. patře
Veletržní palác: Dukelských hrdinů 47, Praha 7
1918–1938: První republika, expozice ve 3. patře
Cena
Základní: 1 800 Kč
Pedagogové, studenti, senioři nad 65 let, členové Klubu přátel NGP: 1 600 Kč
Předplatné zahrnuje 6 setkání po 70–90 min. Kurz se nekoná 25. října 2023.
Základní: 1 800 Kč
Pedagogové, studenti, senioři nad 65 let, členové Klubu přátel NGP: 1 600 Kč
Předplatné zahrnuje 6 setkání po 70–90 min. Kurz se nekoná 25. října 2023.
Zápis do kurzu
Zápis probíhá od 5/9 2023 prostřednictvím GoOut.
Zápis probíhá od 5/9 2023 prostřednictvím GoOut.
Program:
18. 10. Když obraz existuje a
co se mu zdá
Felix Borecký, Anna Pravdová: Představení přednáškového cyklu
Felix Borecký: Mystické struktury imaginárna neboli durandovská úvaha nad obrazem Zelené obilí Vincenta van Gogha o jednom podivuhodném typu imaginativního snění
Petr Prášek: Když obraz existuje jako člověk neboli o přírodě jako dynamické živoucí síle, z níž se člověk i svět okolo něj neustále nově rodí; úvaha nad obrazy Paula Cézanna, Paula Klea a Vincenta van Gogha
Anna Pravdová, kurátorka NGP
Felix Borecký: Mystické struktury imaginárna neboli durandovská úvaha nad obrazem Zelené obilí Vincenta van Gogha o jednom podivuhodném typu imaginativního snění
Petr Prášek: Když obraz existuje jako člověk neboli o přírodě jako dynamické živoucí síle, z níž se člověk i svět okolo něj neustále nově rodí; úvaha nad obrazy Paula Cézanna, Paula Klea a Vincenta van Gogha
Anna Pravdová, kurátorka NGP
1. 11. Nedělejte rychlé
pohyby neboli obraz jako vyjednavač mezi člověkem a přírodou
Martin Vrabec: Kde se v
přírodě bere něco takového jako „krásné“ jevy, od květin až po zbarvení ptáků? O
nesamozřejmosti podoby života, jež se vyvinula na Zemi, a o možných
alternativách; úvaha nad obrazy Karla Maye, Eugena von Kahlera a Maxe
Švabinského
Ondřej Váša: Lze si porozumět s cihlou vrženou do okna? Jak žít pospolu? A jak navázat kontakt nikoli skrze slova a významy, ale skrze schopnost dotýkat se a být dotčen? Neboli průchod Topičovým salonem a pokus o estetickou diplomacii mezi člověkem, živou přírodou a neživými objekty skrze umění
Markéta Čejková, historička umění a lektorka NGP
Ondřej Váša: Lze si porozumět s cihlou vrženou do okna? Jak žít pospolu? A jak navázat kontakt nikoli skrze slova a významy, ale skrze schopnost dotýkat se a být dotčen? Neboli průchod Topičovým salonem a pokus o estetickou diplomacii mezi člověkem, živou přírodou a neživými objekty skrze umění
Markéta Čejková, historička umění a lektorka NGP
8. 11. Mezi dělníkem a vodníkem, mezi městem a
močálem
Tomáš Mašek: Jak probíhá komunikace mezi člověkem a přírodním prostředím a jaká dědičná
imaginativní zatížení promlouvají z bažin a temných hvozdů? Úvaha nad obrazy Toyen Hlas lesa a Močál
Monika Švec Sybolová, edukátorka NGP
Jiří Tourek: Jaké naděje jsme vkládali do architektury, jež měla nahradit nehostinnou přírodu, a jak to s těmito alternativními introvertními světy nakonec dopadlo? Úvaha nad obrazy Georga Braqua, Emanuela Famíry a Maxima Kopfa
Alena Kotyza, edukátorka NGP
Monika Švec Sybolová, edukátorka NGP
Jiří Tourek: Jaké naděje jsme vkládali do architektury, jež měla nahradit nehostinnou přírodu, a jak to s těmito alternativními introvertními světy nakonec dopadlo? Úvaha nad obrazy Georga Braqua, Emanuela Famíry a Maxima Kopfa
Alena Kotyza, edukátorka NGP
15. 11. Výpary města aneb umělecké
tance sv. Víta
Jakub Chavalka: Teigův
program „umění pro všech pět smyslů“ neboli úvaha nad obrazy Jindřicha Štyrského
a Toyen o cestě od poetismu k surrealismu a znovuobjevené přírodě, jež se
dá hníst
Irena Řehořová: Úvaha nad snímkem Otakara Vávry a Františka Piláta Světlo proniká tmou (1930) o filmu jako novém uměleckém nástroji neboli co se stane, když z přírody vycizelujeme světlo, pohyb, rytmus a zvuk a rozpohybujeme je do nové emocionální rapid montáže
Anna Pravdová, kurátorka NGP
Irena Řehořová: Úvaha nad snímkem Otakara Vávry a Františka Piláta Světlo proniká tmou (1930) o filmu jako novém uměleckém nástroji neboli co se stane, když z přírody vycizelujeme světlo, pohyb, rytmus a zvuk a rozpohybujeme je do nové emocionální rapid montáže
Anna Pravdová, kurátorka NGP
22. 11. Konec se blíží!
Václav Hájek: Křivé obrazy aneb moderní vychýlení z rovnováhy. Mnohavrstevnatá procházka napříč expozicí se zaměří na diagonální a šikmé osy a směry v obrazech jakožto symptomy hroutícího se starého řádu, destrukce, krize, rozpadu dosavadních jistot a „pádu“ do nové doby
Václav Hájek: Křivé obrazy aneb moderní vychýlení z rovnováhy. Mnohavrstevnatá procházka napříč expozicí se zaměří na diagonální a šikmé osy a směry v obrazech jakožto symptomy hroutícího se starého řádu, destrukce, krize, rozpadu dosavadních jistot a „pádu“ do nové doby
29. 11. Jásejte,
konec je tady!
Tomáš Kobes: Lidé od nepaměti přemýšlejí o původu světa a jeho možných koncích. Cílem závěrečného zastavení nad obrazem Antona Jaszusche Poslední soud bude ukázat, jak lidé přemýšleli o konci světa a jak se tyto úvahy promítají i v současnosti do způsobů přemýšlení o environmentální krizi a jejích možných dopadech na budoucnost lidstva a naší planety
Ondřej Váša: A co když tento konec přinejmenším podvědomě vítáme a přivoláváme? Neboli dodatek o úděsech války a pudu ke smrti, v rámci kterého se lidé chtějí stát bezcitnými kameny s chladným srdcem
Alice Němcová, kurátorka NGP
Cyklus přednášek byl podpořen Grantovou agenturou České republiky v rámci projektu GAČR 22-17984S „Ohniskové obrazy: násilí a nelidskost v současném umění a mediální kultuře“.
Tomáš Kobes: Lidé od nepaměti přemýšlejí o původu světa a jeho možných koncích. Cílem závěrečného zastavení nad obrazem Antona Jaszusche Poslední soud bude ukázat, jak lidé přemýšleli o konci světa a jak se tyto úvahy promítají i v současnosti do způsobů přemýšlení o environmentální krizi a jejích možných dopadech na budoucnost lidstva a naší planety
Ondřej Váša: A co když tento konec přinejmenším podvědomě vítáme a přivoláváme? Neboli dodatek o úděsech války a pudu ke smrti, v rámci kterého se lidé chtějí stát bezcitnými kameny s chladným srdcem
Alice Němcová, kurátorka NGP
Cyklus přednášek byl podpořen Grantovou agenturou České republiky v rámci projektu GAČR 22-17984S „Ohniskové obrazy: násilí a nelidskost v současném umění a mediální kultuře“.
Změna programu vyhrazena.