Rozkvět grafického umění v první polovině 16. století zejména na jihu Německa znamenal nástup generace řady vynikajících rytců pozdní renesance. Specifickou skupinu mezi nimi tvoří tzv. malí mistři, ke kterým náleží Georg Pencz, bratři Barthel a Sebald Behamové či Heinrich Aldegrever, ale řadí se k nim také Virgil Solis a jiní. Navzájem se lišili uměleckým projevem, avšak spojovala je tvorba v malých formátech, což se mnohdy uvádí jako hlavní důvod jejich souhrnného označení. Mnozí z nich byli též následovníky a žáky Albrechta Dürera a někdy se říká, že malými mistry byli proto, že jeho velikosti přes své mistrovství nedosáhli.
Byli to většinou plodní umělci a z jejich dílen vzešla řada mědirytů a dřevořezů s náměty biblickými – jak ze Starého, tak z Nového zákona –, mýtickými nebo s výjevy historickými, zpravidla antickými. Věnovali se také vyobrazením různých symbolických motivů a často vydávali grafiky s ornamentálními předlohami. Velké obliby doznaly světské, téměř žánrové náměty – zvláště vyobrazení různých tanečních párů či scén z hostin a venkovských potyček –, mnohdy zachycené s dávkou naturalismu a humoru. Některými díly se otevřeně hlásili ke vzorům velkých umělců, zejména Albrechta Dürera (nebo také například Raffaela), které převedli do svých malých formátů a prostřednictvím grafického média šířili dál.
Tato výstava představuje výběr z kvalitní a poměrně početné kolekce grafik tzv. malých mistrů, která se nachází ve Sbírce grafiky a kresby Národní galerie. Zároveň chceme prezentovat některé práce Albrechta Dürera, k nimž se mnohé drobné grafiky úzce váží.
Kurátorky: Alena Volrábová, Lenka Babická
Schwarzenberský palác – Grafický kabinet
1—1 / 5