Grafické
umění se na evropském kontinentě rodilo zejména v německy mluvících zemích
během 15. století. Zpočátku se vydávaly jednotlivé listy s otisky z
dřevěného nebo kovového štočku. První dřevořezy nebo otisky z kovové desky
– technika dnes svérázně zvaná šrotový tisk –, či později mědiryty vznikaly
zpočátku na jednotlivých listech, tzv. jednolistech, a většinou mívaly
náboženskou tematiku. S vynálezem a rozvojem knihtisku se pak zhruba od
sedmdesátých let 15. století grafické ilustrace staly také součástí tištěných
knih.
Nejstarší jednolisty jsou dnes velmi vzácné. Jejich výrazové prostředky jsou díky dané technice, vyžadující značnou stylizaci a zkratku, působivé svou expresivností. Během 15. století se však technika velmi zdokonalila a možnosti grafiky pochopili velcí umělci, jako byli například Martin Schongauer nebo později Albrecht Dürer, kteří ji koncem 15. století povýšili na umění.
Sbírka grafiky a kresby uchovává několik vzácných raných tzv. šrotových tisků a dřevořezů a také díla umělců, kteří předznamenali rozvoj grafického umění. A právě z těchto děl jsme vytvořili kolekci pro komorní výstavu.
Nejstarší jednolisty jsou dnes velmi vzácné. Jejich výrazové prostředky jsou díky dané technice, vyžadující značnou stylizaci a zkratku, působivé svou expresivností. Během 15. století se však technika velmi zdokonalila a možnosti grafiky pochopili velcí umělci, jako byli například Martin Schongauer nebo později Albrecht Dürer, kteří ji koncem 15. století povýšili na umění.
Sbírka grafiky a kresby uchovává několik vzácných raných tzv. šrotových tisků a dřevořezů a také díla umělců, kteří předznamenali rozvoj grafického umění. A právě z těchto děl jsme vytvořili kolekci pro komorní výstavu.
Kurátorka: Alena Volrábová
1—1 / 5