Dominantní pozici v oblasti
reprodukční a užité grafiky zastávaly v 19. století techniky litografie,
ocelorytu a dřevorytu. „Dlouhé století“ se však zároveň vyznačovalo rozvojem
tzv. umělecké či volné grafiky, tj. grafiky chápané jako samostatné výtvarné
dílo. Ve druhé třetině století se nicméně grafické umění převážně omezilo právě
na svou reprodukční a informativní úlohu. Jedním z mála výtvarníků, kteří se
umělecké grafice i v tomto období věnovali, byl malíř Bedřich Havránek
(1821–1899), jehož dvousetleté výročí narození si letos připomínáme. Kromě
výsledných grafických listů jsou v tomto grafickém kabinetu představeny
příklady tiskových stavů – mezifází, spočívajících v průběžném otiskování desky
ještě před jejím dokončením, které umělce informují například o tom, kde je
zapotřebí přidat stíny či propracovat detaily. Některé z grafik se tak na
první pohled mohou jevit jako identické, při pozorném pohledu je však patrné,
že se mezi sebou liší mírou propracování, světelné výstavby a modelace.
Kurátor: Petr Šámal
Veletržní palác, 4. patro
Kurátor: Petr Šámal
Veletržní palác, 4. patro