Online diskuze v rámci cyklu NGP On Air: Současné umění a architektura
Vlivem pandemických omezení se lidský kontakt ubírá do virtuálního prostoru. Na druhou stranu nás uzavření kulturního a společenského života zavedlo více do přírody, kam se dost možná ubíráme i z vnitřní potřeby po přirozeném řádu věcí a symbióze. Co pandemie odhaluje o společenských strukturách a jakou perspektivu můžeme nalézt v umění? Těmto otázkám se budou věnovat hosté ze současné umělecké scény Milena Dopitová, Andrej Dúbravský a Adam Vačkář.
Moderátorka: Adéla Janíčková
Vlivem pandemických omezení se lidský kontakt ubírá do virtuálního prostoru. Na druhou stranu nás uzavření kulturního a společenského života zavedlo více do přírody, kam se dost možná ubíráme i z vnitřní potřeby po přirozeném řádu věcí a symbióze. Co pandemie odhaluje o společenských strukturách a jakou perspektivu můžeme nalézt v umění? Těmto otázkám se budou věnovat hosté ze současné umělecké scény Milena Dopitová, Andrej Dúbravský a Adam Vačkář.
Moderátorka: Adéla Janíčková
Cena: zdarma / Doba trvání: cca 70 min. / Místo setkání: FB NGP
Milena Dopitová (1963)
absolvovala Akademii výtvarných umění v Praze. Od počátku 90. let
vytváří instalace, v nichž zpracovává témata týkající se sociální, tělesné a
genderové identity. Ve své práci intuitivně aplikuje metody sociologického výzkumu,
v konkrétních projektech se zaměřila např. na fenomény dospívání, stárnutí či
smrti. Její díla interpretují vztah jedince a společenských a biologických
struktur, do nichž je vsazen. Ve svém konceptuálním umění mimo jiné aktivně
reflektuje pozici ženy v současné společnosti a kultuře. Její tvorba byla
prezentována na významných samostatných a skupinových výstavách po celém světě,
včetně účasti na Bienále v Benátkách, Sao Paulo, Sydney nebo Gwangju. Také
absolvovala projekty v prestižních mezinárodních institucích, např. The
Institute of Contemporary Art v Bostonu, Museum of Contemporary Art
v Sydney, The Canberra School of Art nebo v Brooklyn Museum
v New Yorku. Účastnila se také řady rezidencí, například v Mattress
Factory v Pittsburghu, Fabric Workshop ve Philadelphii, MAK Schindler
Residency v Los Angeles či ISCP v New Yorku. Získala mezinárodní
ocenění od The Pollock-Krasner Foundation nebo The Central European Culture Initiative
ve Vídni. V současné době působí Milena Dopitová jako vedoucí Ateliéru
intermediální tvorby I na Akademii výtvarných umění v Praze.
Andrej Dúbravský (1987) se narodil v Nových Zámcích na Slovensku. Vystudoval kamenosochařství na Škole užitkového výtvarnictví a poté absolvoval Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě na Katedře malby a jiných médií. Jeho gestická malba je výrazná svou živelnou a smyslnou citlivostí, se kterou zobrazuje téma sexuality, dospívání a hledání vlastní totožnosti oproti té společenské. Obnaženou intimitou odkrývá vnitřní syrovou pravdu niterního prožitku. V aktuální tvorbě reflektuje přírodní svět kolem sebe a zkoumá jeho drobné detaily, čímž zároveň vytváří obraz našeho většího prostředí, na které jsme napojeni. Obrazy Andreje Dúbravského jsou mezinárodně vystavované na častých samostatných i společných výstavách. Je zastoupen berlínskou galerií Dittrich & Schlechtriem a jeho díla jsou ve sbírce Slovenské národní galerie v Bratislavě. Pracuje v Rastislavicích a v New Yorku.
Adam Vačkář (1979) žije a pracuje v Praze. Diplomoval na École Nationale
Supérieure des Beaux-arts v Paříži, bakalářské studium absolvoval na UMPRUM v
Praze. Jeho práce se zabývá místem člověka v přírodě, ekologickou udržitelností
a kritikou konzumního systému myšlení, vnímání času a smrti. Jeho instalace,
fotografie a performance vytváří nové schéma v prolínání myšlenkových protipólů
a vytváří dystopické prostředí přirozené toxicity. Účastnil se
několika rezidenčních programů, např. Le Pavillon v Palais de Tokyo v Paříži,
Residency Unlimited v New Yorku či Delphina Foundation v Londýně. Jeho práce
byly vystaveny na samostatných a skupinových výstavách v Palais de Tokyo,
Centre Pompidou, Art Basel, Kölnischer Kunstverein, SMAK v Gentu a Národní
galerii Praha. Jeho díla jsou v mezinárodních soukromých a institučních sbírkách,
např. SMAK, GHMP či FRAC Occitanie Montpellier. Adam Vačkář je spoluzakladatel
kolektivu Hope Recycling Station, který organizuje přednášky mezinárodních
umělců, filozofů a kurátorů.