Při povídání o nejkrásnějších svátcích v roce budeme hledat odpovědi na otázky, proč se Bůh rozhodl poslat na svět svého jediného Syna, jak se Panna Maria dozvěděla, že se jí narodí Ježíšek, z čeho mu sv. Josef ušil plenku a mnoho dalších. Pokusíme se porozumět symbolům ve výtvarných dílech tak, jak jim rozuměli lidé v době Karla IV. a porovnáme, jak se slavily Vánoce v dávných dobách, a jak je slavíme dnes. Malý zázrak čeká na děti při práci s klovatinou ve výtvarném ateliéru.
Díla, ke kterým se program vztahuje: Vyšebrodský oltář, Panna Maria v naději, Svatojakubský oltář, Oltář z Velhartic ad.
Očekávané výstupy dle RVP PV:
- Vnímat umělecké a kulturní podněty.
- Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušenosti k učení.
- Vyjadřovat svou představivost v tvořivých činnostech (výtvarných).
Očekávané výstupy dle RVP ZV:
1. stupeň
1. stupeň
- Interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnávat se svou dosavadní zkušeností.
- V tvorbě projevuje své vlastní životní zkušenosti.
2. stupeň
- Vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků vizuálně obrazných vyjádření a jejich vztahů; uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků.
- Vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka.
- Rozliší působení vizuálně obrazného vyjádření v rovině smyslového účinku, v rovině subjektivního účinku a v rovině sociálně utvářeného i symbolického obsahu, vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků.
- Porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření; vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů.
Poznámka: Program pro 2. stupeň je s pracovním listem
Cena programu: 100 Kč žák, pedagogický doprovod zdarma / Délka programu: 120 min
1—1 / 3