Historie archivu souvisí s počátky Národní galerie, respektive s její
předchůdkyní – v roce 1796 založenou Společností vlasteneckých přátel
umění. K výkonu své činnosti Společnost vedla písemnou agendu, z které
trvale uchovávala významné dokumenty, výroční zprávy, účetní materiál a
korespondenci. Zde lze spatřovat počátky budoucího archivu.
Uvedené
písemné materiály se stěhovaly spolu s institucí, která v prvním
století své existence vystřídala řadu budov: Černínský palác
(1796–1809), Šternberský palác na Malostranském náměstí (1809–1814),
Šternberský palác na Hradčanském náměstí (1814–1871), tzv. Portheimský
dům ve Spálené ulici na Novém Městě (1871–1876), opět Šternberský palác
na Malé Straně (1876–1884) a Dům umělců Rudolfinum. S Obrazárnou
Společnosti vlasteneckých přátel umění se do Rudolfina přesunula i
Krasoumná jednota pro Čechy, založená v roce 1835 rovněž při Společnosti
vlasteneckých přátel umění. Kromě agendy uvedených institucí se
objevuje i první archivní fond – v roce 1802 zakoupená písemná
pozůstalost malíře Jana Quirina Jahna, s níž se do Společnosti dostaly i
z archivního hlediska nejvýznamnější a nejstarší písemné materiály k
činnosti pražských malířských cechů.
V roce 1936 archivní
dokumenty spolu s uměleckými sbírkami převzal do svého majetku
československý stát a Obrazárna Společnosti vlasteneckých přátel umění
byla přejmenována na Státní sbírku starého umění. V letech 1939–1941 byl
pro instituci užíván název Národní galerie, mezi lety 1941–1945 se
používalo označení Českomoravská zemská galerie. Po zrušení Moderní
galerie v roce 1942 (založená roku 1902) přešla do Českomoravské zemské
galerie i její agenda.
Počátky systematické péče o archivní
dokumenty spadají do první poloviny padesátých let 20. století, kdy byla
do archivu z kádrových důvodů přeřazena Anna Masaryková a ujala se
vedení v roce 1953 založeného dokumentačního oddělení. Za jejího
působení byla nastavena základní pravidla pro práci s archiváliemi.
Začala se vést přírůstková kniha, zakládaly se kartotéky a sepisovaly
archivní pomůcky. Roku 1960 předala Masaryková vedení oddělení Rudolfu
Roučkovi. Dokumentační oddělení se organizačně proměnilo v oddělení
archivu a dokumentace. Archiv se věnoval především odbornému zpracování
fondů, zpracování nových přírůstků nebo publikační činnosti. Dokumentace
se orientovala na zaznamenávání činnosti Národní galerie. Od roku 1961
měl být archiv samostatným pracovištěm, o rok později ovšem organizačně
spadl do studijního útvaru Národní galerie, který byl vytvořen k roku
1962. V této době jej vedl Zdeněk Helfert (v letech 1961–1972), jeho
spolupracovníkem se stal Václav Ryneš.
Jedním z hlavních úkolů
archivu v této době bylo soustředění veškerého archivního materiálu na
jedno místo, neboť ten byl dosud rozptýlen v několika různých budovách v
Praze i mimo ni, nejcennější dokumenty byly uloženy v
trezoru ve Šternberském paláci. Po částečných svozech materiálu byla
založena sbírka fotografií, plakátů a výstavních katalogů. Materiály
archivu se nacházely ve Šternberském paláci a v Paláci Kinských.
Převezené písemnosti se zpracovávaly a třídily ve Valdštejnské jízdárně,
odkud byly přestěhovány roku 1964 do budovy Uměleckoprůmyslového musea.
V roce 1972 byly konečně poprvé všechny archivní a dokumentační
materiály soustředěny na jednom místě v Anežském klášteře. Organizačním
spojením odborné knihovny a oddělení archivu a dokumentace vzniklo v
témže roce oddělení vědeckých informací. Vedení se po Zdeňku Helfertovi
ujala Helena Obrová. Chod archivu a kontinuitu plnění úkolů narušovala
velká fluktuace zaměstnanců a přetrvávající problémy s nedostatkem místa
pro archivní materiály. Minimálně první problém pomohl vyřešit Zdeněk
Hojda, který archiv řídil od roku 1978. Díky němu došlo k systematickému
shromáždění dalších materiálů, vedení evidence dle archivního zákona,
novým akvizicím, navázání spolupráce s partnerskými archivy a dalšími
institucemi. Důležitý počin představovalo založení vlastní nákupní
komise pouze pro archiv. Archiv se mohl jako jediná instituce
systematicky zabývat sběrem písemných pozůstalostí výtvarných umělců.
Kromě Zdeňka Hojdy působil v archivu také Josef Hanzal.
K zásadní
události došlo v roce 1989, kdy byl archiv Národní galerie ustanoven
archivem zvláštního významu. Archiv se na začátku devadesátých let
přemístil do Zbraslavského kláštera. Oddělení dokumentace zůstávalo v
Anežském klášteře, odkud se po polovině devadesátých let přesunulo do
Veletržního paláce. V roce 2008 se pak oddělení archivu přestěhovalo do
Schwarzenberského paláce na Pražském hradě. Vedení archivu převzal po
Zdeňku Hojdovi v roce 1991 Vít Vlnas, kterého roku 2001 vystřídal Tomáš
Sekyrka, od roku 2016 vede archiv Tomáš Hylmar.
Kromě akviziční
činnosti a badatelských služeb, včetně úředních rešerší, a poskytování
digitálních reprodukcí, se archiv pravidelně zapojuje do výstav Národní
galerie a svými materiály přispívá i na výstavy cizí. Od roku 2009 má
vlastní ediční řadu Umění v archivu, v níž vydává především komentované
edice písemných pramenů z vlastních archivních fondů.