Ve
věku 82 let zemřel Jiří Ševčík, vedoucí Vědecko-výzkumného pracoviště
AVU (VVP AVU), přední teoretik a kurátor české výtvarné scény, který za svůj
přínos k rozvoji české kultury a teoretické i praktické diskuzi o
současném umění získal v roce 2018 spolu se svou ženou, Janou Ševčíkovou,
Cenu Ministerstva kultury.
Jiří Ševčík v letech 1993–1995 působil jako ředitel Sbírky moderního umění Národní galerie Praha. I přes své krátké působení se zasloužil o uvedení několika významných výstav, mezi nimiž bychom vzpomenuli zejména výstavu Michelangelo Pistoletto. La Tomba della Specchio, v rámci které umělec světového jména, Michelangelo Pistoletto, na pozvání Jiřího Ševčíka vytvořil site-specific instalaci speciálně pro prostory Kláštěra sv. Anežky České, nebo výstavu Rudolf Steiner, Karel Malich, při které Ševčík inovativně společně představil dílo Karla Malicha a antroposofa Rudolfa Steinera: „nikoliv jako násilnou paralelu, ale jako dva způsoby, jimiž je zakoušena a tvarována energie“. (Jiří Ševčík, TZ č. 13, 28. 6. 1994).
V roce 2012 se Ševčík symbolicky navrátil do Národní galerie Praha výstavním projektem Ostrovy odporu, na kterém spolupracoval se svou ženou Janou Ševčíkovou a Editou Jeřábkovou. Výstava na celých dvou patrech Veletržního paláce detailně představila téměř dvě dekády práce autorů, kteří významně formovali domácí uměleckou scénu přibližně od poloviny 80. let 20. století.
Všem pozůstalým vyjadřujeme upřímnou soustrast.
Jiří Ševčík v letech 1993–1995 působil jako ředitel Sbírky moderního umění Národní galerie Praha. I přes své krátké působení se zasloužil o uvedení několika významných výstav, mezi nimiž bychom vzpomenuli zejména výstavu Michelangelo Pistoletto. La Tomba della Specchio, v rámci které umělec světového jména, Michelangelo Pistoletto, na pozvání Jiřího Ševčíka vytvořil site-specific instalaci speciálně pro prostory Kláštěra sv. Anežky České, nebo výstavu Rudolf Steiner, Karel Malich, při které Ševčík inovativně společně představil dílo Karla Malicha a antroposofa Rudolfa Steinera: „nikoliv jako násilnou paralelu, ale jako dva způsoby, jimiž je zakoušena a tvarována energie“. (Jiří Ševčík, TZ č. 13, 28. 6. 1994).
V roce 2012 se Ševčík symbolicky navrátil do Národní galerie Praha výstavním projektem Ostrovy odporu, na kterém spolupracoval se svou ženou Janou Ševčíkovou a Editou Jeřábkovou. Výstava na celých dvou patrech Veletržního paláce detailně představila téměř dvě dekády práce autorů, kteří významně formovali domácí uměleckou scénu přibližně od poloviny 80. let 20. století.
Všem pozůstalým vyjadřujeme upřímnou soustrast.