Od
14. května 2021 hostí Národní galerie v prvním patře Veletržního
paláce velkou retrospektivní výstavu díla malíře a ilustrátora
Viktora Pivovarova. Expozice postihuje jeho uměleckou dráhu v plné šíři, od
děl vytvořených v rámci neoficiální umělecké scény v Moskvě 70. let
až po současnou tvorbu v Praze; některá novější díla jsou vystavena
vůbec poprvé.
Jednotlivé části výstavy čítající přes dvě stovky maleb a kreseb zkoumají klíčové série Pivovarovovy tvorby. Většinu z nich přitom prostupují umělcova zásadní témata – samota, erotika, vazba na literaturu (a zejména poezii) a především mnohdy až paradoxní propojení každodenní všednosti s velkými filozofickými myšlenkami.
Kořeny osobitého stylu Viktora Pivovarova
(*1937) najdeme v ilustraci knih pro děti i dospělé, jíž se od mládí
věnoval. S rozvojem neoficiálního uměleckého hnutí v jeho rodné
Moskvě v 70. letech přidal Pivovarov ke svému magickému ilustrativnímu
stylu inspiraci jednolitými barevnými plochami a informativními texty,
které byly součástí každodenního života v Sovětském svazu. Tehdy umělec
začal vytvářet takzvaná alba, série maleb či kreseb, které pomocí obrazů a
textů vypráví navazující příběh. Původně je předváděl na jedinečných bytových
představeních pro ostatní členy moskevských neoficiálních uměleckých skupin. Součástí výstavy bude například album Zbloudilý Dante, v němž se autor
vypořádává s pocity vyhoštění a odloučení.
Podobnou náladu vyjadřovala také jeho díla
vytvořená po roce 1982, kdy dle vlastních slov „přiletěl na křídlech Amora do
Prahy“, aby se zde trvale usadil se svou druhou manželkou, historičkou umění
Milenou Slavickou. I přes vřelé přijetí ze strany českých umělců a novou
možnost veřejně vystavovat pocítil Pivovarov nostalgii po svém minulém životě,
již ztělesňovaly vzpomínky na dětství. Vyjádřil ji například v cyklu Deník výrostka či v podobizně
svého souseda z mládí Grigorije
Sergejeviče Tutuzova. Hravé, mnohdy naivní motivy dětství jsou tématem celé
výstavy. Najdete v ní například obří repliku krabičky od sirek, do níž
návštěvník může vstoupit a objevit tak skrytý svět tvořený malbou doplněnou o
audioprvky, či průsvitné závěsy symbolizující průhled oknem. Ten odkazuje také k dalšímu
z Pivovarovových motivů, pozorování a voyeurismu. „Voyeurismus se vždy považoval
za projev špatného vkusu či dokonce za hřích, asi jako masturbace. Masturbace
ale byla již více méně rehabilitována, voyeurismus zůstal mimo zákon. Nicméně
tento hřích bude existovat vždy. Nebo alespoň tak dlouho, dokud budou existovat
umělci. Vždyť podstatou umění je tajné pozorování,“ tvrdí autor.
„Pivovarova díla je nejlepší vidět
v kontextu ostatních maleb a kreseb z konkrétních sérií i
v rámci celé jeho tvorby, protože spolu navzájem interagují a vtahují
diváka do umělcova vnitřního světa,“ vysvětluje kurátorka výstavy Julia Tatiana Bailey. Název,
který výstavě vybrala – Moskevská gotika – odkazuje ke stejnojmennému
dílu, které je součástí cyklu snažícího se „vyjádřit nevyjádřitelné“ a skrze
geometrické obrazce zachytit lidskou duši. „Myslím si, že duši lze zobrazit,
ale pouze ‚dětsky‘. Musíme se domluvit, že tento knoflík je Bůh, tohle
kolečko je duše, tahle vlnovka pohyb a tenhle čtvereček člověk,“ říká
k tomu sám Pivovarov. Duši
podle něj nemají jen lidé, v expozici proto najdeme i zobrazení duší šneků či
medúz.
K výstavě vychází rozsáhlý česko–anglický
katalog, který kromě úvodu kurátorky výstavy Julie Tatiany Bailey obsahuje
eseje externí kurátorky a umělcovy dcery Máši
Černé Pivovarové a Michala Novotného,
ředitele Sbírky moderního a současného umění Národní galerie, a také 130
reprodukcí Pivovarovových děl s osobním komentářem umělce.
Součástí výstavy je interaktivní studio určené dětem i dospělým, které prostřednictvím tvůrčí hry umožňuje hledat souvislosti v umělcově díle. Akci bude doprovázet bohatý vzdělávací a veřejný program. Kromě online přednášek s odborníky (včetně Máši Černé Pivovarové, která se zaměří na cyklus Ztracené klíče, Mileny Slavické, jež uvede posluchače do kontextu ruského neoficiálního umění) budou jeho součástí například kreativní dílny.