Ve čtvrtek 11. listopadu zahájí Národní galerie
Praha ve Veletržním paláci hned dva originální
výstavní projekty. Prvním z nich bude výstava Digitální blízkost reflektující intimitu a odcizení v době
pokročilých komunikačních technologií, druhým prezentace prací vítězek nově
vzniklé Ceny Empatie, Romany Drdové
a Lenky Záhorkové.
Displej se stal tím, čeho se naše ruce nejčastěji dotýkají, nezřídka jako první věci po probuzení. Technologie a intimita, dvě tradičně protikladné oblasti, se dnes pevně propojily a vzájemně zásadně ovlivnily. Technologie vstoupila hluboko do našeho soukromí. Stala se objektem naší péče a touhy, partnerem dialogu a každodenní oporou, ale také nebezpečným důvěrníkem.
Displej se stal tím, čeho se naše ruce nejčastěji dotýkají, nezřídka jako první věci po probuzení. Technologie a intimita, dvě tradičně protikladné oblasti, se dnes pevně propojily a vzájemně zásadně ovlivnily. Technologie vstoupila hluboko do našeho soukromí. Stala se objektem naší péče a touhy, partnerem dialogu a každodenní oporou, ale také nebezpečným důvěrníkem.
Výstava Digitální blízkost se zabývá proměnou vnímání našeho soukromí a
intimity po virtuální zkušenosti zesílené pandemií a jejím vlivem na lidské
vztahy. Prostřednictvím děl mladých umělců si klade otázku, zdali bude další
vývoj odpovídat spíše duchu dystopických sci-fi filmů, nebo nám virtuální
propojenost naopak pomůže vyřešit alespoň některé palčivé problémy dnešního
světa.
Do nejasných vizí blízkosti v
post-digitálním světě dá nahlédnout devět současných umělců: Darja Bajagić, Ivana Bašić, Louisa
Gagliardi, Lola Gonzàlez, Daiga Grantina, Rachel Maclean, Pakui Hardware,
Viktor Timofeev a Tenant of Culture.
Kurátor výstavy: Michal Novotný
Kurátor výstavy: Michal Novotný
Výstava
bude k vidění v mezaninu Veletržního
paláce od 11. listopadu 2021 až
do 10. července příštího roku.
V
Malé dvoraně se tentýž den otevře výstava prezentující nově vzniklou Cenu Empatie, kterou NGP vypsala ve
spolupráci s Komerční bankou. Vítězné projekty Romany Drdové a Lenky
Záhorkové tvoří intermediální instalace na pomezí výtvarného umění a designu,
reflektující dnešní sociální, ekologické a konzumeristické problémy. Romana
Drdová se zabývá tématem upcyclingu a znovuvyužití především marketingového
materiálu jako prostředku pro tvůrčí činnost. Lenka Záhorková vytváří
mezigenerační dialog pro uchování unikátních životních zkušeností seniorů,
které zvěčnila v dekoru porcelánového nádobí. Oba projekty tak nacházejí pro
nepotřebný materiál nové poslání spočívající ve sdílení životních hodnot. Navštívit
je bude možné do 13. února 2022.
Vyhlašované
ocenění si klade za cíl podpořit realizaci uměleckých projektů, které přesahují
hranice výtvarného umění a zapojují širokou veřejnost do otázek nezbytných pro
soužití v rámci měnícího se společenského i životního prostředí. Cena Empatie
zdůrazňuje potenciální společenskou roli umělce a dopad umění v kontextu
reálného života, kde má empatie nezpochybnitelné místo.
Kurátorka výstavy: Adéla Janíčková
„Těší mne, že se do Veletržního paláce díky těmto projektům vrací více života, a věřím, že zaujmou nejen mladší generace návštěvníků. Intimita je velmi citlivé téma, které ve společnosti dlouhodobě rezonuje. Ztráta intimity v souvislosti s rozvojem virtuálního života se prohloubila vlivem všech protipandemických omezení. Cena Empatie tematizuje i neméně důležitou udržitelnost, ke které si dnešní společnost hledá cesty,“ říká generální ředitelka NGP, Alicja Knast
Kurátorka výstavy: Adéla Janíčková
„Těší mne, že se do Veletržního paláce díky těmto projektům vrací více života, a věřím, že zaujmou nejen mladší generace návštěvníků. Intimita je velmi citlivé téma, které ve společnosti dlouhodobě rezonuje. Ztráta intimity v souvislosti s rozvojem virtuálního života se prohloubila vlivem všech protipandemických omezení. Cena Empatie tematizuje i neméně důležitou udržitelnost, ke které si dnešní společnost hledá cesty,“ říká generální ředitelka NGP, Alicja Knast