Tartu, 3. dubna 2024 – V Estonském Tart Art Museum se v rámci mezinárodní spolupráce představí český surrealismus v Estonsku.
Díky kooperaci s Muzeem umění v Tartu a Estonským národním muzeem mohou návštěvníci vidět například díla Toyen, Jindřicha Štyrského, Jindřicha Heislera, Josefa Istlera, Mikuláše Medka, Emily Medkové či Jana a Evy Švankmajerových.
Díky kooperaci s Muzeem umění v Tartu a Estonským národním muzeem mohou návštěvníci vidět například díla Toyen, Jindřicha Štyrského, Jindřicha Heislera, Josefa Istlera, Mikuláše Medka, Emily Medkové či Jana a Evy Švankmajerových.
V letošním roce si umělecký svět připomíná sté výročí vydání Prvního manifestu surrealismu, jenž je považován za "zakladatelský" akt tohoto hnutí. Nejde sice o výtvarný směr, ale do umění vneslo zcela nové přístupy a výtvarné techniky. Praha byla hned po Paříži druhým významným centrem, kde byla založena surrealistická skupina a hnutí zde mělo velice živou a osobitou odezvu, která de facto trvá dodnes.
Kromě tohoto jubilea uplyne v roce 2024 také 90 let od založení Skupiny surrealistů v Československu a právě letos se Tartu, hlavní město surrealismu v Estonsku, stává evropským hlavním městem kultury. Proto se zde rozhodli tyto dvě události spojit dohromady. Estonské národní muzeum a Muzeum umění Tartu, které výstavní projekt Surrealismus 100: Prague,Tartu and Other Stories hostí, přizvaly ke spolupráci i Národní galerii Praha.
„Estonský surrealismus je mladší než český a řadu estonských umělců inspirovala právě československá surrealistická tvorba,“ říká kurátorka výstavy Anna Pravdová ze Sbírky moderního umění Národní galerie Praha.
Výstava „Surrealismus 100: Praha, Tartu a jiné příběhy“ představuje tento umělecký fenomén od založení československé surrealistické skupiny a první generace českých surrealistů (Toyen, Štyrský, Makovský), přes druhou válečnou generaci a generaci padesátých let (Istler, Tikal, Medek, Medková, Fára), skupinu shromážděnou kolem Vratislava Effenbergera (Švankmajer, Švankmajerová, Stejskal,...), až po tvorbu po sametové revoluci. „Výstava ukazuje, jaká témata byla pro český surrealismus charakteristická a zaměřuje se na tvůrčí mezigenerační dialogy,“ doplňuje Anna Pravdová.
„Surrealismus 100. Praha, Tartu a jiné příběhy“ je výstava, na které český a estonský surrealismus zahájí dialog. Obě strany se zdají být velmi rozdílné, ale obě země sdílí komplikovaný osud, kdy byly během 20. století ve sféře vlivu Sovětského svazu. Stejně jako estonské umění a kultura bylo umění v Čechách a ve zbytku střední a východní Evropy nezaslouženě vypuštěno z rámce širších narativů.
Kromě československých umělců budou na výstavě prezentována i díla světových jmen, jako jsou Gorgio de Chirico, Man Ray, Max Ernst, Salvator Dalí nebo Luis Buňuel. „Těší mě, že mezinárodnímu publiku představíme výrazné československé tvůrce, kteří se hlásili k surrealistickému hnutí, ale i to, že jednáme o přesunutí této výstavy do Prahy v příštích letech,“ říká generální ředitelka NGP Alicja Knast.
Výstavu, která v Tartu potrvá až do 8. září 2024, doprovází obsáhlý bohatě ilustrovaný katalog přibližující jak estonský tak český surrealismus.
Estonian National Museum, Tartu (pořádá Tartu Art Museum)
Termín: 4. 4. 2024 – 8. 9. 2024
Kurátorka české expozice: Anna Pravdová
Kurátorky celého projektu: Joanna Hoffmann, Krystlin Liier, Anna Pravdová
Termín: 4. 4. 2024 – 8. 9. 2024
Kurátorka české expozice: Anna Pravdová
Kurátorky celého projektu: Joanna Hoffmann, Krystlin Liier, Anna Pravdová
1—1 / 3