Sdílíme naši reakci na výzvu a petici umělců s
názvem „Vyjádření a výzva umělců a kulturní veřejnosti k AVU, CJCH a NG“ (text
petice je dostupný zde).
Petice obecně je svobodným projevením názoru, což je vždy zdravým signálem, že je společnost demokratická. Tuto petici vnímáme jako výraz neklidu a určité nejistoty. Myslíme si, že by bylo lepší nekomunikovat skrze petice, což je formát obtížný pro všechny, a především pro širokou veřejnost může být spíše matoucí. Podepsané jsou respektované osobnosti české kulturní a umělecké scény, kterých si vážíme, a i proto bychom čekali přesnější, konkrétnější a méně osobní vyjádření, konstruktivní diskusi, a ne tento formát.
Petice obecně je svobodným projevením názoru, což je vždy zdravým signálem, že je společnost demokratická. Tuto petici vnímáme jako výraz neklidu a určité nejistoty. Myslíme si, že by bylo lepší nekomunikovat skrze petice, což je formát obtížný pro všechny, a především pro širokou veřejnost může být spíše matoucí. Podepsané jsou respektované osobnosti české kulturní a umělecké scény, kterých si vážíme, a i proto bychom čekali přesnější, konkrétnější a méně osobní vyjádření, konstruktivní diskusi, a ne tento formát.
Dialog NGP se současnými umělci probíhá a rádi
bychom tu uvedli na pravou míru zmiňované téma spolupráce Národní galerie
Praha (NGP) se současným uměleckým světem. S českými současnými umělci
dlouhodobě spolupracujeme – z posledních let připomeňme výstavy Evy Koťátkové,
Markéty Othové, prezentace u příležitosti českého předsednictví v Bruselu –
výstavy Mileny Dopitové a projekt Květinová unie, tak jako prezentaci
českých umělců v Centre Pompidou v Paříži v rámci festivalu Move. Spolupracovali jsme také s Pražským
Quadriennale, Cenou Jindřicha Chalupeckého, hostili přehlídku Designblok,
dvakrát Fotograf festival a podíleli jsme se na Prague Art Week. Dlouhodobě se
věnujeme programu performancí, ať již to byla představení Martina Kohouta, dua
Romeo a Hellion nebo program 70x90, který v rámci konference ke vzniku České a
Slovenské republiky představil umělce z obou zemí. Letos na jaře jsme otevřeli
výstavu Žádný pocit netrvá věčně. Sbírka solidarity ve Skopji, která
prezentuje zahraniční i české současné umělce v dialogu s významnou sbírkou
Muzea současného umění ve Skopji. Umělci střední generace Isabela Grosseová a
Jesper Alvaer tak v rámci výstavy vstupují do mezigeneračního dialogu s díly
českých autorů jako Mikuláš Medek, Míla Doleželová, Čestmír Kafka, Lubomír
Přibyl nebo Alena Kučerová, darovanými do Skopje v 60. letech. Ve stejnou dobu
jsme zahájili výstavu umělkyně Filomény Borecké a o něco později také projekt Na
led! Hokej a bruslení v obrazech, který prezentuje řadu dalších českých
umělců, včetně devíti, kteří vytvořili díla přímo pro výstavu. V uplynulém
týdnu jsme ve spolupráci s iniciativou tranzit.cz inaugurovali bienále Ve
věci umění. Na podzim chystáme projekty s Lunchmeat festivalem, Signal
festivalem, výstavu Libuše Jarcovjákové a další. Což ukazuje jednoznačně
aktivní propojení NGP s uměleckým světem i místní výtvarnou scénou.
V květnu minulého roku jsme také otevřeli novou
sbírkovou expozici 1939–2021: Konec černobílé doby věnovanou českému
poválečnému umění. Ta představuje díla více než 250 českých umělců ze sbírky
NGP a zpracovává i dosud neusazené období od 90. let do současnosti. Anglický
časopis The Critic expozici věnoval několikastránkovou recenzi, ve které ji
mimo jiné srovnává s její obdobou v londýnské Tate.
Ohledně zmiňovaného tématu „dekolonizace“
– jde o téma, o němž se v uměleckých a muzejních institucích v celém světě mluví
již několik let, tedy i my se jím snažíme kriticky zabývat, např. v chystané
stálé expozici asijského umění, kterou budeme otevírat příští rok. Každé
muzeum, které pracuje s uměním nepocházejícím z Evropy, musí provádět výzkum
provenience svých artefaktů, včetně středoevropských institucí v ČR, Polsku,
Maďarsku atd.
K instalaci umělkyně Evy Koťátkové a kurátorky
Hany Janečkové v Českém a Slovenském pavilonu na bienále umění v Benátkách bychom rádi uvedli
především fakt, že tento projekt zvítězil v soutěži více jak dvaceti
přihlášených návrhů a v červnu 2023 jej vybrala mezinárodní porota (více
informací v tiskové zprávě z roku
2023 zde),
nikoliv generální ředitelka NGP. Projekt reflektuje dané téma, které navíc
zcela přesně navazuje na téma celého Benátského bienále, a nikterak nepopírá politické
události, jež se v té době děly v Československu. Dodejme ještě, že tato
umělecká instalace je v mezinárodním měřítku úspěšná – dostala se mezi deset
nejoceňovanějších projektů letošního Benátského bienále vyhlášených prestižním
americkým časopisem Artnews.
Petice se zmiňuje také o „důsledné
restrukturalizaci“ NGP. Naše instituce je pod drobnohledem Garanční rady,
zřízené Ministerstvem kultury, a Vědecké rady. Ani jedna z nich nepovažuje
strukturální změny za nutné. Instituce se také po mnoha změnách na postu generálního
ředitele konečně stabilizuje, a to jak z hlediska transparentního procesu
tvorby programu, tak nastavených spoluprací.
Signatáři petice se zřejmě mylně domnívají, že
naší rolí je pečovat o současné umění a vystavovat jej. To samozřejmě vnímáme
jako důležité (viz také text uvedený výše), ale dle Statutu NGP je naší povinností především
péče o veškerý sbírkový fond a akvizice děl, nikoliv výstavní činnost. Akvizice
uměleckých děl z 90. let 20. století a pozdějšího období je předmětem
intenzivní spolupráce s Ministerstvem kultury, protože si z obou stran
uvědomujeme, že je v tomto ohledu před námi ještě mnoho práce a také to, jak
velké mezery jsou v zastoupení právě tohoto
umění ve sbírkách NGP. Doposud k tomu neexistovalo žádné systémové řešení.
Petice nebyla adresována nám, ale našemu
zřizovateli, tedy Ministerstvu kultury ČR, které je o naší činnosti pravidelně
informováno. Když bude třeba, rádi vzneseme konkrétní argumenty, na které se ve
vášnivých diskusích snadno zapomíná nebo se vynechávají.
Generální ředitelka Alicja Knast chce především
budovat silnou, profesionální a udržitelnou instituci, cestou nastavení
potřebných funkčních a participativních procesů, a nikoliv na základě využívání
osobních vztahů, zájmů nebo kontaktů. Plánování výstav v NGP navazuje na
Ministerstvem kultury schválenou Koncepci rozvoje NGP a je založeno na zapojení
sbírek a kurátorů. Proces budování stabilní instituce vyžaduje čas. Poskytujeme služby pro akademickou sféru,
regionální instituce, staráme se o sedm historických budov a usilovně pracujeme
na zahraniční prezentaci umění spojeného s Českou republikou v evropském
kontextu.
Nyní bychom byli rádi, aby se o Národní galerii
Praha přestalo uvažovat jako o instituci, ale spíše jako o kolektivním úsilí,
které má jeden cíl: sbírat, uchovávat a interpretovat umění pro budoucí
generace.