Na
začátku července vyšel na Artalk komentář Jana Dienstbiera „Spory o charakter Národní galerie Praha“. Je zjevné, že text vychází v mnoha věcech z nedostatečných
či jednostranně prezentovaných informací. Rádi bychom zde uvedli fakta, která s tématem
souvisejí a považujeme za důležité je zmínit.
K
petici umělců, která se týkala AVU, Ceny Jindřicha Chalupeckého a NGP jsme se
již vyjádřili jinde v médiích a mimo jiné i na našem webu.
Tedy už není nutné to dále komentovat i na tomto místě.
Odvolání nerovná se zpochybnění odborné erudice
Komentář se věnuje faktu, že z funkce byl generální
ředitelkou NGP odvolán vedoucí Odboru vědy a výzkumu. Statutární zástupce, plně
zodpovědný za instituci, má právo vybrat si vedoucí zaměstnance, které do
jejich funkcí jmenuje. Není to ani nezákonné ani „bezprecedentní“, jak se uvádí
v komentáři. I zde opakujeme, že odborná způsobilost kolegy nebyla zpochybněna.
Vedoucí odboru byl ze své funkce odvolán v souladu se zákoníkem práce bez
uvedení důvodu. Pro zajištění chodu Odboru vědy a výzkumu byl dočasně pověřen
jejím řízením současný vedoucí Edičního oddělení. S Martinem Musílkem nyní
jednáme o uzavření dohody o jeho zapojení do projektu, který byl podán
v rámci Operačního programu Jan Amos Komenský a na němž se podílí i další
instituce, zmíněné v komentáři. Pro úplnost ještě dodáváme, že tuto
grantovou žádost vypracovávala řada dalších vysoce kvalifikovaných odborníků
z NGP a našich spolupracovníků, nejen zmiňovaný kolega.
Rezignace členů poradních orgánů NGP
Autor textu se dále věnuje rezignaci odborníků, kteří
zasedali v poradních orgánech NGP (Vědecké radě, „Akviziční komisi“,
redakční radě Bulletinu NGP a redakční radě periodika Ars linearis) a
odstoupili v reakci na odvolání vedoucího z funkce. Podle článku se
kromě nich proti odvolání zmíněného kolegy ozvali i lidé uvnitř NGP, včetně
ředitelek sbírek. Tady lze jen dodat, že toto jednání ukazuje na otevřenou
komunikaci uvnitř NGP – není nutné se obávat vyjádřit svůj názor, i když není
v souladu s názorem generální ředitelky.
Jak jsme již uváděli,
rezignaci členů poradních orgánů NGP, jichž si vážíme, samozřejmě nebereme na
lehkou váhu. Všichni dostali od Alicje Knast odpověď nejprve na společný
rezignační dopis, nyní generální ředitelka komunikuje s každým
z těchto odborníků individuálně. Všichni signatáři prozatím odmítli návrh
setkat se jednotlivě či na skupinové schůzce.
Odstoupení odborníků z poradních orgánů NGP urgentně
řešíme a velmi nám záleží na tom, abychom věci dali brzy do pořádku. Činnost
NGP však každopádně paralyzována není, jak se v článku naznačuje. Vědecká
rada může i po rezignaci jedné členky pokračovat bez problémů v práci.
V Edičním oddělení práce pokračují a NGP postupně osloví odborníky
v této oblasti za účelem externí spolupráce. I dále se připravují výstavy,
doprovodné a vzdělávací programy, vede se účetnictví, běží správa budov atd. Národní galerie Praha má přes dvě stovky
zaměstnanců a všichni dál pokračují ve své práci.
Systémové nastavení volných vstupů aktivně řešíme
V rezignačním dopise členů odborných rad byla zmíněna
také informace o tom, že studující z uměnovědných oborů stále nemají volný
vstup do expozic NGP. Zde je nutné také doplnit další informace, veřejnosti asi
ne tolik známé. V minulosti opravdu bylo
poskytováno velké množství volných vstupů, ale proběhnuvší kontrola NKÚ za
období 2018–2020 dospěla právě v této oblasti k závěru, že NGP
neoprávněně snižovala touto cestou své výnosy, a tím špatně hospodařila se
svěřenými prostředky. Ke stejnému závěru dospěly kontroly NKÚ i v jiných organizacích
a do hledání optimálního řešení je zapojeno i Ministerstvo kultury. Za této
situace je zcela pochopitelné, že generální ředitelka začala poskytování
volných vstupů více monitorovat a přijala opatření k jejich omezení. Pokud
by nereagovala a ignorovala nálezy NKÚ, neplnila by svou funkci statutárního
orgánu.
Protože
ale v NGP vnímáme potřebu věnovat se této problematice komplexněji,
usilovala generální ředitelka již od září 2023 o její projednání s
rektorkou Univerzity Karlovy. Cílem bylo domluvit podmínky pro poskytování
těchto vstupů tak, aby se jednalo o oboustranně prospěšnou spolupráci. Činila
tak především s vědomím kritiky a výtek, které NGP ve věci bezplatného
vstupného opakovaně čelí jak ze strany zřizovatele, tak NKÚ a dalších
finančních kontrol (viz výše). První jednání s UK bylo domluveno již na 4. 10.
2023, z časových důvodů paní rektorky se uskutečnilo až 30. 11. 2023.
Univerzitu jsme již v říjnu informovali, že se na věci pracuje. Proces byl
přerušen tragickými událostmi na FF UK na přelomu roku a trvalo, než byla
možnost v něm pokračovat. 27. 2. 2024 se Alicja Knast s rektorkou UK
Milenou Králíčkovou sešla a bylo potvrzeno, že Univerzita Karlova připraví
návrh memoranda o spolupráci, jež bude základem pro výše uvedené benefity. Tento
návrh obdržela NGP od UK 6. 5. 2024 a v polovině května jej připomínkovala, v
srpnu dojde k podpisu memoranda o spolupráci. Věříme, že to bude vzorem
pro nastavení spolupráce s ostatními univerzitami.
Fakta a
čísla místo polopravd a domněnek
Podle autora
textu Jana Dienstbiera také generální ředitelka selhává v
udržování personální stability instituce. Motivace kvalifikovaných
zaměstnanců ve státní instituci, kde je průměrný plat o 20 % nižší než je
průměrný plat v Praze, benefity jsou pouze ve formě stravenek a roční
bonusy jsou naprosto nenárokové, je určitě velké téma. Důležité je ale také zmínit,
že běžná fluktuace
zaměstnanců se v České republice pohybuje kolem 15 %. Pro srovnání, například
v roce 2018 byla fluktuace zaměstnanců NGP na 20,4 %, v roce 2019 se
zvýšila na 33,1 %. V loňském roce byla ale na čísle 17,2 % a teď
v prvním pololetí roku 2024 dosáhla fluktuace zaměstnanců NGP 9,5 %, což
naznačuje pouze další stabilizaci.
Autor článku
dále píše, že se „generální ředitelka se už nemůže vymlouvat ani na špatnou
situaci zděděnou po předchůdcích“. Rádi bychom uvedli, že nikdo se na nic
nevymlouvá. Ale pro pochopení rámce je zde nutné doplnit některá fakta. Právě
v posledním roce se generální ředitelka Alicja Knast musí vypořádávat s
přímými následky kontroly NKÚ. Jeho nálezy totiž přebral Finanční úřad a
ÚOHS a tyto úřady skutečnosti v řadě opakovaných kontrol znovu prověřují a
navíc udělují pokuty. K dnešnímu dni už byly vyměřeny pokuty a penále za
pochybení v letech 2018–2020 (tedy před dobou, než byla A. Knast jmenována
do funkce) ve výši 1,8 mil. Kč a všechny zahájené kontroly ještě nejsou
ukončeny. Tyto sankce pochopitelně odčerpávají již tak nedostatečné finanční
zdroje NGP. Pokud nechce současná generální ředitelka svým budoucím
následovníkům zanechat podobné dědictví, které výrazně ovlivní jejich budoucí
rozpočty, musí již nyní přijímat opatření, která takové dopady minimalizují.
Ke zmíněné představě
o „pozdvihnutí galerie k novým výšinám“ a „moderní výstavní
instituci evropského střihu“ jen doplníme: ano, NGP může mít „evropský
střih“, až jí někdo zajistí „evropské“ výstavní prostory a k nim
odpovídající „evropské“ zdroje finanční i personální. Zbytek posledního
odstavce zmíněného článku už jsou domněnky, strašení a pomluvy, pronášené bez hlubší
znalosti věcí.
Tvorba
výstavního plánu NGP
Komentář
se věnoval i naší programové a výstavní činnosti. Zde bychom doplnili, že
letos jsme jen během jara otevřeli uměleckou instalaci Evy Koťátkové na bienále umění
v Benátkách, mezinárodní
skupinovou výstavu Žádný pocit netrvá věčně. Sbírka solidarity ve Skopji, výstavu Filomeny Borecké (obojí ve Veletržním paláci) a začátkem dubna byla v estonském
Tartu zahájena výstava Surrealismus 100: Praha, Tartu a jiné příběhy, na níž jsme se v zásadní míře podíleli. Tentýž
měsíc jsme představili výstavu Na led! Hokej a bruslení v obrazech, která je v paláci Kinských a koncem května rozsáhlou
přehlídku Od Michelangela po Callota. Umění grafiky manýrismu ve Valdštejnské jízdárně. Ve Velké dvoraně Veletržního paláce několik
měsíců hostíme Bienále ve věci umění, připravené iniciativou tranzit.cz. Na podzim pak
budeme zahajovat fotografickou výstavu Libuše Jarcovjákové a přehlídku École do Paris: Umělci z Čech a meziválečná
Paříž.
Tvorba programu Národní
galerie Praha – tedy to, které výstavy budeme realizovat a proč – je
založena na přísném a transparentním procesu rozhodování. V NGP máme
Kurátorské fórum (kde může svůj nápad či projekt představit a nechat podrobit
kritice jakýkoliv kurátor z naší instituce) a Dramaturgickou radu,
složenou z ředitelů sbírek a dalších kolegů, kteří se podílejí na
zásadních činnostech NGP. Zvažujeme, jak je dané téma adekvátní vůči naší
Koncepci rozvoje, jaký bude mít dopad (promýšlíme mnohem více, než jen
návštěvnost) a také zvažujeme zdroje (lidské a finanční). A Výstavní rada nakonec dá doporučení výstavu
realizovat (odeslat do výroby), a to ve chvíli, kdy dohromady a bez velkých
rizik dávají smysl téma, rozsah, finance
a logistika. Dodejme ještě, že všechny výstavy jsou připravovány
v součinnosti s našimi klíčovými partnery – Ministerstvem kultury a
Garanční radou NGP.
A je také
třeba říci, že zmiňované krátkodobé výstavy jsou jen částí naší činnosti a tím, co je pro veřejnost asi nejvíce viditelné
a známé. Mnohem méně už se ale ví o velkém množství práce, která zahrnuje sedm hlavních stálých expozic NGP, péči o umělecké sbírky (restaurátorství,
zápůjčky, dokumentaci, digitalizaci…), vzdělávání a programy pro veřejnost,
investiční a další hospodářskou činnost, vědeckou činnost atd. Všechny
tyto činnosti vycházejí z poslání NGP, které
je definováno naším statutem – podle něj je
úkolem NGP především shromažďovat, ochraňovat, odborně zpracovávat a
zpřístupňovat sbírky.
Uveďme i čísla: v loňském
roce naše expozice a výstavy navštívilo více než 430 000 lidí, což je o 15
% více než v roce 2022. Máme také
již téměř pět tisíc členů našeho Klubu přátel. Během roku 2023 v něm
přibyla více než tisícovka nových členů, toho si moc vážíme (v roce 2022 přibyl
podobný počet podporovatelů). Radost nám dělá i fakt, že naše vzdělávací a
veřejné programy navštívilo vloni skoro 46 000 dětí a dospělých. V roce
2022 to bylo 1725 programů pro 37 627 účastníků (školní skupiny, dospělí,
děti, dospělí se speciálními potřebami).
Pavilon
v Benátkách a jeho rekonstrukce
Autor komentáře
se také pouští do hodnocení silných a slabých stránek generální ředitelky Knast,
se kterou se ani osobně nezná. A to např. v souvislosti
s rekonstrukcí Českého a Slovenského pavilonu v Benátkách.
Jakákoliv jiná státní instituce, která kompletně rekonstruuje nemovitosti
spoluvlastněné s jiným státem v zahraničí v rámci státních
dotací, by měla pravděpodobně velmi podobné časové harmonogramy prací.
Skutečnost, že se NGP mohla prezentovat na Bienále 2024 v dočasně
upraveném vlastním pavilonu považujeme za úspěch. Oprava pavilonu nezvedla
náklady na celý projekt nad rámec jiných velkých výstav.
Rekonstrukce
pavilonu je za daných okolností (spoluvlastnění dvěma státy a umístění nemovitosti
na cizím území) poměrně složitá věc. Ale především v posledních dvou a půl
letech probíhá velmi aktivně (máme zpracovanou podrobnou časovou osu přípravy
projektu rekonstrukce pavilonu a můžeme ji v případě zájmu poskytnout). V současnosti
máme pro rekonstrukci všechna potřebná povolení, takže jakmile probíhající
bienále v listopadu skončí, zahájí se celková oprava budovy. Rekonstrukce
bude dokončena do začátku roku 2026, kdy se připomene sté výročí otevření
Československého pavilonu.
Jana
Holcová, tisková mluvčí Národní galerie Praha