Národní galerie Praha představuje výstavu mezinárodně
uznávané fotografky Libuše Jarcovjákové, která se otevírá ve Veletržním
paláci. Návštěvníci si budou moci vychutnat kombinaci černobílých i barevných
fotografií, které ukazují autorku nejen jako dokumentaristku, ale především
jako umělkyni s jedinečným rukopisem. Během Podzimního Openingu zahájí NGP také
výstavní instalaci 1924–1974–2024:
Pražský Veletržní palác, věnovanou důležitým momentům historie této
budovy.
Libuše Jarcovjáková
s fotoaparátem v ruce autenticky dokumentuje svůj život a okolí od
70. let minulého století. Její fotografie přinášejí témata vnitřní svobody,
vášně, touhy a nejistoty. Výstava uvede stěžejní okruhy bohaté fotografické
tvorby této autorky: volné cykly z Prahy v období normalizace věnované
zkoumání vlastní identity, kdy fotografovala LGBT+ komunitu a noční život, a
také práce s menšinami z 80. let minulého století. Přehlídka sleduje
umělkyni, její úspěchy, nezdary a hledání sama sebe nejen v bývalém
Československu, ale mapuje i její návštěvy Japonska, odchod do Západního
Berlína, pád železné opony a návrat do Prahy v devadesátých letech.
Kurátorka výstavy
Lucie Černá provede diváka archivem i současnou tvorbou umělkyně v širokém
spektru jejích analogových i digitální fotografií a představí i nová, dosud
neznámá díla L. Jarcovjákové. Černobílé a barevné momentky se střídají
s konceptuálně a typologicky působivými fotografiemi náhodných kolemjdoucích,
přátel, milenců a milenek a vlastních autoportrétů, tak typických pro její
tvorbu.
„Ráda nabourávám zaběhnuté představy o umělci a
o tom, jak se na dílo dívat. Cením
si toho, že jsem od Národní galerie a ředitele Sbírky umění po roce 1945 Michala
Novotného dostala volnou ruku a příležitost představit Libuši způsobem, který
plně respektuje její tvorbu. Spolu s architektkou Annou Matouškovou jsme
vytvořily prostor, který divákovi umožňuje volně objevovat jednotlivá díla, a
zároveň vnímat jejich vizuální i obsahový kontext. Přehlídka je zároveň výsledkem
naší intenzivní osmileté spolupráce s Libuší a já jsem ráda, že její
tvorbu můžeme teď ve Veletržním paláci představit českému i mezinárodnímu
publiku,“ říká kurátorka Lucie Černá.
Výstava nabízí
inovativní přístup k instalaci, kdy jsou fotografie umístěny na
poloprůhledných profilech v barevné architektuře, což umožňuje divákům nové a
originální vnímání díla fotografky. Instalace odráží cykličnost života, nikdy
nekončící proces obnovy a umírání, jakési chozením dopředu a zpět, hledání,
experimentování a neustálé objevování nových perspektiv, což jsou
charakteristiky života a tvorby Libuše Jarcovjákové. Kurátorka vede návštěvníky
výstavy chronologicky, zároveň je ale motivuje, aby se nedrželi naznačené
struktury, ale šli nejprve k dílům, která je budou přirozeně zajímat – a
pak si teprve pospojovali jednotlivé celky. Součástí instalace je také dlouhý
vinylový pás, který se vine celým mezaninem Veletržního paláce, kde je výstava
umístěna. Jsou na něm rozfázované fragmenty z autoportrétů fotografky.
Generální ředitelka Národní galerie Praha Alicja Knast k této
retrospektivě říká: „Výstava Libuše Jarcovjáková tematicky
zapadá do jedné z našich programových priorit, kterou jsou ‘ženy v umění’, a
zároveň se dotýká exilového umění, které je také často součástí našich
projektů. Pro mě je její tvorba charakteristická jakousi plynulostí, mezi médii
i generacemi. Její autenticita a osobní přístup k umění vytvářejí s divákem
zvláštní, osobní vztah. Velmi si vážím jejího přínosu a originality.“
Kromě první
retrospektivní výstavy Libuše Jarcovjákové, kterou právě otevírá NGP, se také do
českých kin chystá unikátní dokumentární portrét Ještě nejsem, kým chci být, který režisérka Klára Tasovská vytvořila z tisíců fotografií. Po světové
premiéře na Berlinale a uvedení na filmovém festivalu v Karlových Varech se
film, pod hlavičkou distribuční společnosti Aerofilms, dostane do českých kin
od 3. října 2024.
Instalace
k historii Veletržního paláce i nové grafické kabinety
A 26. září během podzimního
Openingu otevírá NGP rovněž výstavní instalaci 1924–1974–2024: Pražský
Veletržní palác, která bude k vidění v přízemním prostoru Korzo Veletržního
paláce do 30. března 2025. Výstava, kurátorovaná Helenou Huber-Doudovou, a vytvořená Janem Brožem, připomíná stoleté
výročí Veletržního paláce a jeho vývoj od obchodního centra po moderní sídlo
Národní galerie Praha. Mapuje ikonické pohledy na jedinečnou stavbu a
přibližuje její původní obchodní účel typografickou montáží log různých
firem.
Kromě výstavy Libuše
Jarcovjáková a instalace 1924–1974–2024: Pražský Veletržní palác se
26. 9. ve Veletržním paláci otevírají i menší výstavní kolekce
grafiky a kresby, tzv. grafické kabinety. Výstava Voilà la
femme je věnována nekonečným možnostem koláže a NGP tak připomíná
110. výročí narození Jiřího Koláře. Kolekce je věnovaná jeho
kolážím ze 60. a 70. let a akcentuje motiv žen vytvořených z reprodukcí
slavných uměleckých děl, od Leonarda da Vinciho přes Paula Gauguina až po Pabla
Picassa. Tuto poutavou mozaiku dějin umění autor transformoval v příběh
vizuálního umění 20. století, který je stejně tak osobním jako univerzálním svědectvím
doby. Představena budou doposud nevystavená díla ze sbírek NGP.
Dalším
nově otevíraným grafickým kabinetem je Salome, femme fatale symbolismu a
dekadence, umístěný ve sbírkové expozici 1796–1918: Umění dlouhého
století ve Veletržním paláci. Představí téma Salome v dílech francouzských umělců, ale především ukáže,
jak se téma rozvinulo v prostředí Čech – v kresbách a grafikách
autorů ze skupiny Sursum (Josef Váchal, František Kobliha, Jan Konůpek) a
v grafických dílech malířů ze skupiny Poutníci (August Brömse, Norbert
Hoschsieder).
Večer
Podzimního Openingu 2024
Během zahájení
podzimní sezóny 26. září od 19 hodin budou ve Veletržním paláci veřejnosti zdarma
přístupné všechny dočasné výstavy i sbírkové expozice. Večer obohatí audiovizuální
performance Noise and Cries, kterou vytvořil projekt bela (Theresa Baumgartner a
Lukas Feigelfeld) a jež uvádí NGP spolu s Lunchmeat festivalem. Performance
bude
uvedena v site-specific provedení pro prostor Malé dvorany Veletržního paláce. Performativní
představení bude osobitým diváckým zážitkem kombinujícím recitativ, hereckou
performance, noisové hudební vystoupení a vizuální a světelný doprovod. Tato performance je součástí Lunchmeat
festivalu,
který se koná od 26. do 30. září 2024 a patří mezi respektované světové
přehlídky progresivní elektronické hudby a nových médií.
Otevřené
prostory a expozice během večera (26/9 od 19 hod.):
- Velká dvorana: Bienále ve Věci umění
- 1. p. ochoz: ATLAS
- 1. p.: Žádný pocit netrvá věčně. Sbírka solidarity ve Skopji
- 2. p. ochoz: 1956–1989: Architektura všem
- 2. p.: 1939–2021: Konec černobílé doby
- 3. p.: 1918–1938: První republika
- 4. p. a 4. p. ochoz: 1796–1918: Umění dlouhého století
Libuše Jarcovjáková
Místo konání: Národní galerie Praha, Veletržní palác, mezzanin
Termín: 27/9 2024 – 29/3 2025
Kurátorka: Lucie Černá
Kurátor za NGP: Michal Novotný
Architektka výstavy: Anna Matoušková
Termín: 27/9 2024 – 29/3 2025
Kurátorka: Lucie Černá
Kurátor za NGP: Michal Novotný
Architektka výstavy: Anna Matoušková
1924–1974–2024:
Pražský Veletržní palác
Místo konání: Národní galerie Praha, Veletržní palác, Korzo
Termín: 27/9 2024 – 29/3 2025
Kurátorka: Helena Huber-Doudová
Autor: Jan Brož
Termín: 27/9 2024 – 29/3 2025
Kurátorka: Helena Huber-Doudová
Autor: Jan Brož
Jiří Kolář – Voilà la femme (grafický
kabinet)
Místo konání: Národní galerie Praha,
Veletržní palác, expozice Konec černobílé doby, 2. patro
Kurátorka: Adriana Šmejkalová
Termín: 27/9 2024 – 26/1 2025
Kurátorka: Adriana Šmejkalová
Termín: 27/9 2024 – 26/1 2025
Salome, femme
fatale symbolismu a dekadence (grafický kabinet)
Místo konání: Národní galerie Praha, Veletržní palác, expozice Umění dlouhého století, 4. patro
Kurátorka: Petra Kolářová
Termín: 27/9 2024 – 12/1 2025
Kurátorka: Petra Kolářová
Termín: 27/9 2024 – 12/1 2025