Letos si připomínáme 200. výročí úmrtí Antonia Canovy (1757–1822), nejvýznamnějšího představitele italského klasicismu, jehož vrcholná díla vycházející z klasicistního umění byla inspirací pro umělce všech dob a mají své místo v nejvýznamnějších světových galeriích od Louvru až po Ermitáž. Italský kulturní institut ve spolupráci s Národní galerií Praha, v jejíchž stálých sbírkách je tvorba Antonia Canovy zastoupena, a s Museo Gypsotheca Antonio Canova v Possagnu vzdá tomuto velkému benátskému umělci poctu uspořádáním sympozia věnovaného jeho nadčasovému géniu.
Po uvítacím proslovu ředitelky Italského kulturního institutu Alberty Lai zahájí program ředitelka nadace Fondazione Canova Onlus a muzea Museo Gypsotheca Antonio Canova v Possagnu Moira Mascotto příspěvkem nazvaným "Antonio Canova a muzeum v Possagnu k blížícímu se 200. výročí úmrtí tohoto sochaře", ve kterém nejprve připomene nejdůležitější okamžiky ze života Antonia Canovy a poté pohovoří o sbírkách uchovaných v muzeu v Possagnu, umělcově rodišti, kde je také pohřben. Po ní vystoupí kurátor Sbírky grafiky a kresby Národní galerie Praha Petr Šámal, který ve svém příspěvku „Odkaz Antonia Canovy ve střední Evropě“ představí, jakým způsobem a do jaké míry se tvorba zakladatele neoklasicistního sochařství promítala do výtvarné kultury střední Evropy kolem roku 1800 a v době pozdější, a bude zkoumat komunikační kanály, které v ní mohly Canovovo dílo zprostředkovat. Sympozium uzavře kurátorka Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Praha Susanna Z. Wagner se svým příspěvkem nazvaným „Antonio Canova v současnosti“, v němž se nejprve dotkne současné bivalentní interpretace Canovy, která osciluje mezi ideálním a estetizujícím pojetím lidského těla a příklonem k nedokonalosti, introverzi a deformaci, a následně se bude věnovat konfrontaci mezi Canovovým napodobováním řeckého sochařství a osvojením klasických norem v současných uměleckých stylech..
Po uvítacím proslovu ředitelky Italského kulturního institutu Alberty Lai zahájí program ředitelka nadace Fondazione Canova Onlus a muzea Museo Gypsotheca Antonio Canova v Possagnu Moira Mascotto příspěvkem nazvaným "Antonio Canova a muzeum v Possagnu k blížícímu se 200. výročí úmrtí tohoto sochaře", ve kterém nejprve připomene nejdůležitější okamžiky ze života Antonia Canovy a poté pohovoří o sbírkách uchovaných v muzeu v Possagnu, umělcově rodišti, kde je také pohřben. Po ní vystoupí kurátor Sbírky grafiky a kresby Národní galerie Praha Petr Šámal, který ve svém příspěvku „Odkaz Antonia Canovy ve střední Evropě“ představí, jakým způsobem a do jaké míry se tvorba zakladatele neoklasicistního sochařství promítala do výtvarné kultury střední Evropy kolem roku 1800 a v době pozdější, a bude zkoumat komunikační kanály, které v ní mohly Canovovo dílo zprostředkovat. Sympozium uzavře kurátorka Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Praha Susanna Z. Wagner se svým příspěvkem nazvaným „Antonio Canova v současnosti“, v němž se nejprve dotkne současné bivalentní interpretace Canovy, která osciluje mezi ideálním a estetizujícím pojetím lidského těla a příklonem k nedokonalosti, introverzi a deformaci, a následně se bude věnovat konfrontaci mezi Canovovým napodobováním řeckého sochařství a osvojením klasických norem v současných uměleckých stylech..
Sympozium proběhne ve středu 16. února od 18 hodin v barokní kapli Italského kulturního institutu v italském a českém jazyce se simultánním tlumočením. Vstup je volný při dodržení aktuálně platných nařízení. Pro účast je nutná rezervace.