Ve čtvrtek 6/10 2022 odstartovala druhá etapa speciálního ročníku festivalu MOVE, který pořádá Centre
Pompidou ve spolupráci s Národní galerie Praha u příležitosti
francouzského a českého předsednictví v Radě Evropské unie. Cílem spolupráce je
prezentace současné francouzské a české umělecké scény v mezinárodním kontextu.
Pařížská edice festivalu MOVE uvede výstavním projektem s názvem Culture Club – Kolektivní těla sedm českých umělců a umělkyň, kterými jsou Daniela a Linda Dostálkovi, Julia Gryboš, Barbora Zentková, Marie Tučková, Lukáš Hofman a Anna Daučíková a bude tematizovat otázky těla a tělesnosti. Stejně jako individuální tělo bylo i kolektivní tělo zasaženo pandemií a s ní souvisejícím požadavkem dodržovat fyzický odstup. Náš pohled na těla existující společně v jednom prostoru se změnil, a krása, síla a energie, které vyvíjejí, se nyní zdají být o to významnější. Kromě toho se výrazněji projevily rozdíly mezi těmi, kdo volají po naprosté individuální svobodě, a těmi, kdo usilují o kolektivní tělo, které více než kdy jindy představuje skutečně bezpečný prostor.
O kolektivním těle lze uvažovat prostřednictvím fascinujících představení, jako jsou ta od Lukáše Hofmanna a Esbena Weile Kjaera, nebo jej považovat za komunitní prostor, v němž se lze setkávat, sdružovat a budovat vztahy, jako je tomu v případě představení Tareka Lakhrissiho, která se soustředí na čtení poezie. Jádrem mnoha představených děl je snaha překročit individualitu, jelikož složitost dnešního světa se zdá být příliš velká pro koncept individuální svobody jako síly k jednání, a tudíž vyžaduje kolektivní akci.
MOVE nabízí také kritiku produktivního těla. Cally Spooner se zaměřuje na neproduktivní čas těl v programovém díle, které nakonec získá podobu opery. Podobnou kritiku nabízejí i Julia Gryboš a Barbora Zentková, které se zaměřují na kolektivní únavu, která se přirozeně vyskytuje tam, kde jsou neustálé požadavky na výkon. Marie Tučková, jejíž práce vychází z ekofeminismu, promýšlí nové reprezentace ženského těla. Daniela a Linda Dostálkovi vymýšlejí tělo, které jako by se zmnožovalo v avatara oscilujícího mezi groteskou a legendou a zároveň nově koncipují náš vztah k ne-lidem.
Výstava Culture Club – Kolektivní těla bude probíhat v pařížském Centre Pompidou od 6. října do 23. října 2022. Kurátoři jsou Caroline Ferreira (Centre Pompidou) a Michal Novotný, ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Praha.
Pařížská edice festivalu MOVE uvede výstavním projektem s názvem Culture Club – Kolektivní těla sedm českých umělců a umělkyň, kterými jsou Daniela a Linda Dostálkovi, Julia Gryboš, Barbora Zentková, Marie Tučková, Lukáš Hofman a Anna Daučíková a bude tematizovat otázky těla a tělesnosti. Stejně jako individuální tělo bylo i kolektivní tělo zasaženo pandemií a s ní souvisejícím požadavkem dodržovat fyzický odstup. Náš pohled na těla existující společně v jednom prostoru se změnil, a krása, síla a energie, které vyvíjejí, se nyní zdají být o to významnější. Kromě toho se výrazněji projevily rozdíly mezi těmi, kdo volají po naprosté individuální svobodě, a těmi, kdo usilují o kolektivní tělo, které více než kdy jindy představuje skutečně bezpečný prostor.
O kolektivním těle lze uvažovat prostřednictvím fascinujících představení, jako jsou ta od Lukáše Hofmanna a Esbena Weile Kjaera, nebo jej považovat za komunitní prostor, v němž se lze setkávat, sdružovat a budovat vztahy, jako je tomu v případě představení Tareka Lakhrissiho, která se soustředí na čtení poezie. Jádrem mnoha představených děl je snaha překročit individualitu, jelikož složitost dnešního světa se zdá být příliš velká pro koncept individuální svobody jako síly k jednání, a tudíž vyžaduje kolektivní akci.
MOVE nabízí také kritiku produktivního těla. Cally Spooner se zaměřuje na neproduktivní čas těl v programovém díle, které nakonec získá podobu opery. Podobnou kritiku nabízejí i Julia Gryboš a Barbora Zentková, které se zaměřují na kolektivní únavu, která se přirozeně vyskytuje tam, kde jsou neustálé požadavky na výkon. Marie Tučková, jejíž práce vychází z ekofeminismu, promýšlí nové reprezentace ženského těla. Daniela a Linda Dostálkovi vymýšlejí tělo, které jako by se zmnožovalo v avatara oscilujícího mezi groteskou a legendou a zároveň nově koncipují náš vztah k ne-lidem.
Výstava Culture Club – Kolektivní těla bude probíhat v pařížském Centre Pompidou od 6. října do 23. října 2022. Kurátoři jsou Caroline Ferreira (Centre Pompidou) a Michal Novotný, ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Praha.