Ve Veletržním paláci Národní galerie Praha je dnes zahájena první výstava
tohoto roku s názvem Markéta Othová:
Již brzy. Tým Sbírky
moderního a současného umění v čele s kurátorkou Adélou Janíčkovou představuje rozsáhlý
retrospektivní soubor fotografií významné umělkyně Markéty Othové, které se podařilo
prosadit i na zahraniční umělecké scéně. Průřez dosavadní tvorbou poprvé
komplexně uvede její dílo vytvořené od devadesátých let až po současnost.
Markéta Othová patří k silné
generaci umělkyň, které se v porevolučních devadesátých letech etablovaly
na domácí i zahraniční umělecké scéně, přesto se odborníci od počátku potýkají
s autorkou, jejíž dílo uniká bližšímu zařazení. Při prezentacích v domácím i mezinárodním kontextu Othová vybočovala nejen vystavováním černobílých snímků, ale
především tím, že sama zdůrazňovala svou pozici „nefotografky“. Jako umělkyně
pracující s fotografií byla převážně vnímána optikou konceptuálních tendencí, i
když emotivní kvalita její tvorby se tomuto popisu vymyká. Svým intuitivním
přístupem k fotografování stále pokouší možnosti média a překračuje jeho
technické zákonitosti, čímž do něj vnáší citlivost a podmaňuje si ho pro
svébytné vyjádření.
V průběhu tří desetiletí tvorba Markéty
Othové zaznamenala pozoruhodnou
vnitřní transformaci. V devadesátých až nultých letech Othová pracovala výhradně s černobílou fotografií a systematicky
dodržovala velký formát, zatímco v posledních deseti letech přešla nejprve k barevným
skenům ve formátu A4 a poté k digitální barevné fotografii. Její fotografie zpočátku
reflektovaly snahu poznávání sebe sama a jejího nejbližšího okolí, následně se
okruh rozšířil a autorka pozorování nasměrovala na další osoby v sekvenčních
časových záběrech. Prostřednictvím ateliérových a jiných experimentů se dále postupně
vymaňovala ze svých stanovených zásad formátu i (ne)barevnosti. Zatímco dříve
fotografie tvořila neodlučitelnou součást jejího života, v posledních letech nad
možnostmi focení převládá život sám.
Markéta Othová je neodmyslitelně spojována se svými
fotografickými instalacemi, v nichž dochází k dialogu mezi konkrétním
výstavním prostorem a fotografiemi. Tento svébytný přístup se odráží v
současném retrospektivním projektu, jehož autorská instalace se osvobozuje od tradičních
výstavních principů. Vznikl v úzké spolupráci kurátorky s autorkou a výsledkem
je původní umělecká koncepce určená speciálně pro prostory 5. patra Veletržního
paláce, jež bude rozděleno na dvě části. Na respirium s retrospekcí a na ochoz,
který uvede současnou výstavu a poprvé představí dvacet barevných fotografií
připravených speciálně pro sloupořadí funkcionalistického balkonu. „Těší mě, že Veletržní palác ožije dílem tak
citlivé autorky, jejíž tvorba má podstatný význam na české umělecké scéně. Věřím,
že naši návštěvníci si najdou cestu k její niterné výpovědi,” říká
generální ředitelka NGP Alicja Knast.
Společně s Dominikem Langem a
Adélou Svobodovou v rolích
architekta a grafičky výstava představuje komplexní tvůrčí přístup Markéty Othové, tedy nejen výsledné
fotografie, ale i související umělecké procesy.
„Markéta Othová a její práce s
fotografií v prostoru nabourává běžné postupy u výstav a zejména retrospektiv.
Kurátor se musí zbavit svých naučených nástrojů a struktur výstav a nanovo
uvažovat, jak vytvořit prostředí pro uměleckou výpověď. Nejdůležitější roli zde
hrála citlivost,“ dodává kurátorka výstavy Adéla Janíčková.
K výstavě vyjde katalog, který bude mimo jiné obsahovat eseje teoretika
umění Karla Císaře, ředitele Sbírky
moderního a současného umění NGP Michala
Novotného a rozhovor umělkyně Markéty
Othové s kurátorkou Adélou
Janíčkovou. Připraveny jsou také související vzdělávací programy pro
veřejnost.
Výstava bude probíhat v 5.
patře Veletržního paláce od 29.
dubna do 30. října 2022.