Dnes uplyne 145 let od narození historika a teoretika umění, sběratele a ředitele Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění Vincence Kramáře. Jeho badatelský zájem zahrnoval umění gotiky, baroka i moderní umění 19. a 20. století. Kramář významně ovlivnil podobu sbírek Národní galerie a jako jeden z prvních historiků umění se začal zabývat francouzským kubismem. Ve své práci Kubismus z roku 1921 se mimo jiné věnoval charakteru děl Pabla Picassa, který se stal nejen předmětem jeho sběratelského zájmu, ale také jeho přítelem.
„Jednou se zdá, že nemá umělec nikdy dost, tolik hromadí toho ze své představy předmětu na plátně, podruhé se omezuje na několik linií nebo ploch, které podávají skutečně poslední jeho výtažek. Právě tyto věcičky, zdánlivě tak jednoduché, které v podstatě však jsou pěnou, květem a výsledkem dlouhého složitého vývoje, náležejí k divům Picassovy tvorby. Mají jas a čistotu Mozartovy hudby a sevřenost lyrického verše.“
„Jednou se zdá, že nemá umělec nikdy dost, tolik hromadí toho ze své představy předmětu na plátně, podruhé se omezuje na několik linií nebo ploch, které podávají skutečně poslední jeho výtažek. Právě tyto věcičky, zdánlivě tak jednoduché, které v podstatě však jsou pěnou, květem a výsledkem dlouhého složitého vývoje, náležejí k divům Picassovy tvorby. Mají jas a čistotu Mozartovy hudby a sevřenost lyrického verše.“