Sochař Bohuslav
Schnirch (10/8 1845 – 30/9 1901), jehož stodvacáté výročí úmrtí si letos
připomínáme, se do povědomí veřejnosti zapsal jako příslušník generace
Národního divadla.
V roce 1874 zvítězil v soutěži na sousoší trig, určených pro nárožní pylony v průčelí divadelní budovy. Dvojice trojspřeží s bohyněmi vítězství se stala nejslavnějším Schnirchovým dílem, avšak v důsledku zničení jejích modelů při požáru Národního divadla (1881) došlo k její realizaci paradoxně až deset let po sochařově smrti. Schnirch byl největším sochařským rivalem Josefa Václava Myslbeka, s nímž v roce 1894 sdílel úspěch v soutěži na pražský pomník sv. Václava. Převážně se však orientoval na stavební dekor, v němž od původního klasicizujícího pojetí dospěl k realistickému výrazu a s jehož známými i méně známými příklady se můžeme setkat na mnoha místech Prahy.
V roce 1874 zvítězil v soutěži na sousoší trig, určených pro nárožní pylony v průčelí divadelní budovy. Dvojice trojspřeží s bohyněmi vítězství se stala nejslavnějším Schnirchovým dílem, avšak v důsledku zničení jejích modelů při požáru Národního divadla (1881) došlo k její realizaci paradoxně až deset let po sochařově smrti. Schnirch byl největším sochařským rivalem Josefa Václava Myslbeka, s nímž v roce 1894 sdílel úspěch v soutěži na pražský pomník sv. Václava. Převážně se však orientoval na stavební dekor, v němž od původního klasicizujícího pojetí dospěl k realistickému výrazu a s jehož známými i méně známými příklady se můžeme setkat na mnoha místech Prahy.
![Bohuslav-Schnirch,-Hašení-požáru,-model-pro-výzdobu-Pražské-městské-pojišťovny-na-Staroměstském-náměstí,-1899,-Národní-galerie-v-Praze.jpg](https://admin.www.ngprague.cz/storage/3778/Bohuslav-Schnirch%2C-Ha%C5%A1en%C3%AD-po%C5%BE%C3%A1ru%2C-model-pro-v%C3%BDzdobu-Pra%C5%BEsk%C3%A9-m%C4%9Bstsk%C3%A9-poji%C5%A1%C5%A5ovny-na-Starom%C4%9Bstsk%C3%A9m-n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD%2C-1899%2C-N%C3%A1rodn%C3%AD-galerie-v-Praze.jpg)