,,Remo,
Toyen a Štyrský tvořili nerozlučnou a velmi nápadnou trojici. Remo, vysoké
postavy, hlavu hladce oholenou, s ostře řezanými rysy oceánského Maora,
nějakou rudou šálou omotanou kolem šíje. Štyrský v rádiovce a
v předlouhém raglánu, se zasněným úsměvem a blankytným pohledem. Toyen
v kostýmu s mužským sakem, mužskou košilí, s rádiovkou na hlavě,
zpravidla ruce v kapsách, případně i cigaretou v koutku úst.“
Takto vzpomínal na trojici umělců architekt Karel Honzík. Pseudonym Remo si za svůj zvolil malíř Jiří Jelínek (12.8.1901 – 30.12.1941), který se narodil před 120 lety v Královu Dvoru. V letech 1920 až 1926 prošel všeobecnou školou u profesorů Vlaho Bukovace a Jakuba Obrovského i speciálkou Karla Krattnera na pražské Akademii výtvarných umění. Při cestě na Jadran se Jelínek roku 1922 seznámil s Toyen a Jindřichem Štyrským. Po návratu do Prahy společně vstoupili do Svazu moderní kultury Devětsil. Před účastí na výstavě Bazar moderního umění, konané roku 1923 v Domě umělců, si Jelínek zvolil pseudonym Remo, který na rozdíl od Toyen užíval jen krátce. V letech 1928 až 1930 pobýval díky stipendiu města Broumova v Paříži, kde se mimo jiné stýkal s Františkem Foltýnem a krátce zde navštěvoval přednášky Františka Kupky. Jelínek byl členem významné umělecké skupiny Abstraction-Creátion, s níž úspěšně vystavoval a kam patřili umělci jako Hans Arp, Piet Mondrian či Theo van Doesburg. Abstrakci se věnoval až do roku 1935, kdy spoluzaložil skupinu Kvart. Ve třicátých letech vytvořil několik protifašisticky laděných děl (Španělka, Rok 1938, Plačící žena). Jiří Jelínek zemřel koncem roku 1941 jako politický vězeň v Mauthausenu. S jeho dílem se můžete setkat v expozici 1918–1938: První republika a na výstavě Toyen: Snící rebelka.
Takto vzpomínal na trojici umělců architekt Karel Honzík. Pseudonym Remo si za svůj zvolil malíř Jiří Jelínek (12.8.1901 – 30.12.1941), který se narodil před 120 lety v Královu Dvoru. V letech 1920 až 1926 prošel všeobecnou školou u profesorů Vlaho Bukovace a Jakuba Obrovského i speciálkou Karla Krattnera na pražské Akademii výtvarných umění. Při cestě na Jadran se Jelínek roku 1922 seznámil s Toyen a Jindřichem Štyrským. Po návratu do Prahy společně vstoupili do Svazu moderní kultury Devětsil. Před účastí na výstavě Bazar moderního umění, konané roku 1923 v Domě umělců, si Jelínek zvolil pseudonym Remo, který na rozdíl od Toyen užíval jen krátce. V letech 1928 až 1930 pobýval díky stipendiu města Broumova v Paříži, kde se mimo jiné stýkal s Františkem Foltýnem a krátce zde navštěvoval přednášky Františka Kupky. Jelínek byl členem významné umělecké skupiny Abstraction-Creátion, s níž úspěšně vystavoval a kam patřili umělci jako Hans Arp, Piet Mondrian či Theo van Doesburg. Abstrakci se věnoval až do roku 1935, kdy spoluzaložil skupinu Kvart. Ve třicátých letech vytvořil několik protifašisticky laděných děl (Španělka, Rok 1938, Plačící žena). Jiří Jelínek zemřel koncem roku 1941 jako politický vězeň v Mauthausenu. S jeho dílem se můžete setkat v expozici 1918–1938: První republika a na výstavě Toyen: Snící rebelka.