Knihy
Knihy
Název | Jméno autora + Spoluautoři | Vydal | Rok vydání |
---|---|---|---|
100 let Domu umění v Brně. 1910 - 2010 | Slavíček, Lubomír; Vránová, Jana | Dům umění města Brna | 2010 |
Publikace s texty mapujícími různé aspekty 100leté historie Domu umění/umělců. | |||
A(bs)trakce. Čechy mezi centry modernity 1918 - 1950 | Rousová, Hana | Arbor vitae, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha | 2015 |
Kniha je výstupem z projektu Vztahy mezi volným a užitým uměním v Čechách 1918–1950, který podpořila grantová agentura ČR. Jejím témtem jsou transfery abstrakce z malby a plastiky do užitého umění. Industrializace obdivovaná i zatracovaná, její naděje i deziluze. Základní teze práce charakterizuje její název Abstrakce – Atrakce – Trakce. | |||
Abeceda věcí. Poznámky k modernímu a současnému umění | Císař, Karel | Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze | 2014 |
Kniha se pokouší překonávat zažité stereotypy o izolovanosti moderního a současného českého umění a nemožnosti diskutovat jeho význam pojmovým aparátem, který vznikl v jiné kulturní situaci. Kniha je členěna do šesti oddílů (1. česká avantgarda 20.–30. let 20. století; 2. neoavantgarda 60.–70. let 20. století; 3. zahraniční konceptuální a postmoderní umění 60.–80. let 20. století a jeho domácí recepce; 4. fotografie; 5. archivní impulz; 6. historiografický obrat a anachronismus v současném umění. Každý oddíl obsahuje teoretickou stať a její tematizaci na konkrétních dílech, včetně polemiky s jinými teoretiky. | |||
Ad Akta no.1. Dějiny umění v rozšířeném poli | Buddeus, Hana; Dufková, Mariana; Janoščík, Václav; Lomová, Johana | Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze | 2011 |
Příspěvky z konference Dějiny umění v rozšířeném poli, která se konala 17.–19. 9. 2011 v prostorách Učebního a výcvikového střediska AMU v Poněšicích. Publikační řada Ad Akta je vydávaná studenty doktorského programu na Katedře dějin umění a estetiky VŠUP. | |||
Artem ad vitam. Kniha k poctě Ivo Hlobila. | Dáňová, Helena; Mezihoráková, Klára; Prix, Dalibor | Artefactum, Ústav dějin umění AV ČR, Praha | 2012 |
Kniha vydaná u příležitosti 70. narozenin Ivo Hlobila, předního historika umění je členěná do tří částí, které souvisejí s jubilantovými vědeckými zájmy. I. Umění středověku, II. Výtvarná kultura renesance a III. Památková péče a teorie výtvarného umění. | |||
Asociativní dějepis umění. Poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film) | Pospiszyl, Tomáš | Tranzit.cz, Praha | 2014 |
Publikace hledá odpovědi na otázky: Je tvorba současných umělců pouhou recyklací experimentů 60. a 70. let minulého století? Proč dnes výtvarníci míří do oblastí dříve vyhrazených literatuře, filmu a divadlu? Je naše vnímání východoevropského umění před rokem 1989 deformováno politickou perspektivou? Pět případových studií spojuje motiv nepřímých a někdy i nevědomých mezigeneračních dialogů. Tvorba současných umělců – Ján Mančuška, Kateřina Šedá, Barbora Klímová či Eva Koťátková – je konfrontována s díly klasiků neoavantgardy – Jiří Kolář, Milan Knížák, Július Koller či Jiří Kovanda. | |||
Ateliérová sousedství / Neighbours in Art. Marcel Duchamp, Raymond Duchamp-Villon, František Kupka a další | Brullé, Pierre; Leal, Brigitte; Theinhardt, Markéta; Weiner, Richard | Muzeum Kampa - Nadace Jana a Medy Mládkových | 2017 |
Katalog ke stejnojmenné výstavě konané v Muzeu Kampa 9. 9. 2017 – 8. 1. 2018, která byla součástí studijních výstav zaměřených na analýzu jednotlivých aspektů tvorby Františka Kupky. | |||
Chvála ciceronství. Umělecká díla mezi pohádkou a vědou | Slavíček, Lubomír; Suchánek, Pavel; Šeferisová Loudová, Michaela | Barrister&Principal, Brno, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Brno | 2011 |
Sborník příspěvků k životnímu jubileu Jiřího Kroupy má ambici být poctou nejen stále živé tradice "ciceronů" (průvodců po důležitých italských památkách proslulých svou výmluvností i znalostí věcí) v dějinách umění i jubilujícímu profesorovi brněnského Semináře dějin umění. Čtyřiadvacet současných českých i zahraničních historiků umění přináší čtenáři v jednotlivých studiích interpretaci vždy jednoho konkrétního uměleckého díla a to prostřednictvím osobitého "ciceronského" dialogu s ním. | |||
Čs. spisovatel 50 - 91 | Klimešová, Marie; Kubištová, Mariana; Lehkoživová, Irena; Nowaková, Agáta; Pech, Milan; Přibáň, Michal; Savická, Milena; Špičáková, Barbora | Společnost Topičova salonu, z.s., Praha | 2014 |
Tato etapa historie místa Topičova salonu na Národní třídě odráží proměnlivé kulturně politické klima dlouhého období totality, publikace rekonstruuje program galerie Čs. Spisovatele od roku 1950 do úplného zániku výstavních aktivit v podzemním prostoru v roce 1991 privatizací budovy. Publikace opět obsahuje antologii vybraných textů. | |||
Cvičení z estetiky | Hlaváček, Josef | Gallery | 2007 |
Úvodní stať Století estetiky rozebírá Estetiku 20. století od Maria Perniola. Kapitoly II. části nazvané Paralely se zamýšlejí o tvorbě vybraných českých umělců (K. Malich, M. Jetelová, B. Kolářová, J. Kolář, S. Kolíbal, M. Grygar, K. Nepraš, Č. Kafka, V. Novák) a interpretací uměleckého díla. Třetí část je věnována technikám umění. | |||
Dějiny československého komiksu 20. století, sv. 1 | Prokůpek, Tomáš; Kořínek, Pavel; Forest, Martin; Jareš, Michal | Akropolis, Praha | 2014 |
Sv. 1. 1900–1964. Rukopis publikace vznikl v rámci grantového projektu GA ČR (P406/10/2306), řešeného v letech 2010–2012 v Ústavu pro českou literaturu AV ČR a na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Sledované 20. století je pro potřeby výkladu rozděleno do sedmi nestejně rozsáhlých oddílů. Z nichž tento svazek obsahuje oddíly 1. až 4. (1900–1918; 1918–1938; 1938–1945; 1945–1964). | |||
Dějiny československého komiksu 20. století, sv. 2 | Prokůpek, Tomáš; Kořínek, Pavel; Forest, Martin; Jareš, Michal | Akropolis, Praha | 2014 |
Sv. 2. 1964–2000. Rukopis publikace vznikl v rámci grantového projektu GA ČR (P406/10/2306), řešeného v letech 2010–2012 v Ústavu pro českou literaturu AV ČR a na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Tento svazek obsahuje oddíly 5. až 7. (1964–1971; 1971–1985; 1985–1999). | |||
Dějiny československého komiksu 20. století, sv. Rejstříky | Prokůpek, Tomáš; Kořínek, Pavel; Forest, Martin; Jareš, Michal | Akropolis, Praha | 2014 |
Sv. 3. Rejstříky. Literatura. | |||
Dílo a styl | Schapiro, Meyer | Argo, Praha | 2006 |
M. Schapiro byl předním americkým historikem a teoretikem umění ve 20. století. Kniha přináší průřez rozsáhlým Schapirovým dílem v českém překladu, které jsou členěny do tří tematických bloků: Studie o starším umění; Studie o novějším umění; Metodologické studie. Za obsáhlým doslovem z pera Karla Srpa je krátká Schapirova stať věnovaná dílu Josefa Šímy. | |||
Dlouhodobá ochrana digitálních dokumentů | Cubr, Ladislav | Národní knihovna ČR, Praha | 2010 |
Publikace se věnuje problematice dlouhodobé ochrany digitálních dokumentů v paměťových institucích, zejména problémům digitální archivace, integritě a autenticitě v digitálních dokumentech. | |||
Donátoři, mecenáši, sběratelé | Svobodová, Kateřina | Moravská galerie v Brně | 2010 |
Katalog ke stejnojmenné výstavě uspořádané v Moravské galerii v Brně v rámci MK ČR dotovaného projektu Vědy a výzkumu (MK 00009487102): Vznik a formování sbírek Moravské galerie v Brně. Obsah: 1. Bedřich Silva Tarouca – donátor, mecenáš, sběratel; 2. Donátoři – Eduard Sykora; 3. Mecenáši – Jan II. z Lichtenštejna; 4. Sběratelé – Arnold Skutezky, 5. Katalog vystavených prací. | |||
Encyklopedie výtvarných technik a materiálů | Smith, Ray | Nakladatelství Slovart, Bratislava | 2013 |
Třetí, upravené vydání je praktickým průvodcem technikami a materiály pro malbu, kresbu, grafiku a tisk s více než 1000 ilustrací. | |||
Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky | Zahrádka, Pavel | Barrister&Principal, Brno | 2010 |
Kniha představuje devět vybraných témat současné estetiky a nabízí možnost seznámit se s tradičními i novými problémy filosofické estetiky a jejich aktuálními řešeními. Každou kapitolu tvoří přehledový text a dvě vybrané studie od předních mezinárodních badatelů, kteří k danému problému často zaujímají odlišná stanoviska. Kapitoly: 1. Definice umění; 2. Ontologie umění; 3. Hodnota umění; 4. Umění a Falzum; 5. Vysoké versus populární umění; 6. Umění, ideologie a estetika; 7. Umění a autorské právo; 8. Environmentální estetika; 9. Feministická estetika. | |||
Estetika přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky | Zahrádka, Pavel | Barrister&Principal, Brno | 2010 |
Kniha představuje devět vybraných témat současné estetiky. Každou kapitolu tvoří úvodní přehledový text a dvě pečlivě vybrané studie od předních mezinárodních badatelů, kteří k danému problému často zaujímají odlišná stanoviska. Přehled témat: 1. Definice umění, 2. Ontologie umění, 3. Hodnota umění, 4. Umění a falzum, 5. Vysoké versus populární umění, 6. Umění, ideologie a estetika, 7. Umění a autorské právo, 8. Environmentální estetika, 9. Feministická estetika. | |||
Evropa a umění | Chalupecký, Jindřich | Torst, Praha | 2005 |
Kniha přináší Chalupeckého eseje hledající odpovědi na otázku po místu umění v naší civilizaci, smyslu umění, zároveň se pokouší definovat samu civilizaci a umění. | |||
Filosofie umění | Graham, Gordon | Barrister&Principal, Brno | 2004 |
Obsah knihy byl z velké části odvozen z přednáškové činnosti autora na University of St Andrews. Autor podává názorný a přístupný úvod do problematiky umění a je napsána srozumitelným jazykem. Kapitoly knihy: Umění a prožitek; Umění a emoce; Umění a poznání; Hudba a význam; Od malířství k filmu; Poezie a parafráze; Architektura jako umění; Teorie umění. Dotisk. | |||
FORMÁT. Grafický design | Ambrose, Gavin; Harris, Paul | Computer Press, a.s, Brno | 2011 |
Kniha představuje různé aspekty návrhu formátu, z nichž každému je věnována samostatná kapitola (Kniha, Časopisy, Plakáty, Objekty, Obrazovka, Brožura). Každá kapitola obsahuje příklady kreativního využití formátu v designu od současných designérských studií, u každého případu je vysvětlený důvod použití příslušného řešení. | |||
Gombrich. Tajemství obrazu a jazyk umění | Mikš, František | Barrister&Principal, Brno | 2017 |
Třetí, rozšířené vydání úspěšné publikace interpretující dílo historika uměni E. H. Gombricha je určeno zejména studentům všech oborů zabývajících se vizualitou. Klade si za cíl naučit čtenáře obrazy pozorně vnímat, přemýšlet o nich a skutečně porozumět dějinám umění. | |||
Grafický design. Základní pravidla a způsoby jejich porušování. | Samara, Timoty | Slovart, Praha 2. rozšíření vydání | 2016 |
1. Forma a prostor; 2. Působení barev; 3. Výběr a použití písma; 4. Svět obrazů; 5. Jak vše spojit dohromady | |||
Hollar dnes. Výstava ke 100. výročí založení Sdružení českých umělců grafiků Hollar | Piekar, Pavel; Stehlíková, Blanka; Suchánek, Vladimír | SČUG Hollar | 2017 |
Katalog k výstavě ke 100. výročí založení spolku Hollar, která se konala v Obecním domě v Praze 12. 10. 2017 – 20. 1. 2018. | |||
Horizonty umění | Wittlich, Petr | Karolinum, Univerzita Karlova v Praze | 2010 |
Aktuální téma vztahu Západu a Východu a evropské integrace po pádu berlínské zdi a charakteru lokálních uměleckých tradic zejména ve středoevropském prostoru se autor pokouší postihnout na problematice kulturněhistorické a zejména uměleckohistorické situace českého umění na přelomu 19. a 20. století. Kniha je členěna do 4 částí: I. Otázka stylu; II. Moderní obraz; III. Moderní socha; IV. Limity modernismu. | |||
Hovory s Lévi-Straussem o antropologii, strukturalismu, moderním umění a budoucnosti malířství | Charbonnier, Georges | Barrister&Principal, Brno; L´Institut francais de Prague | 2014 |
Claude Lévi-Strauss (1908–2009) je pokládán za jednoho z otců strukturální antropologie. Kniha rozhovorů, vydaná v roce 1961, nás uvede do jeho fascinujícího filosofického systému a nabídne rovněž řadu podnětných myšlenek o moderním umění a zejména abstraktní malbě. | |||
Interoperabilita v paměťových institucích - INTERPI | Balíková, Marie; Kunt, Miroslav; Šubová, Jana; Andrejčíková, Nadežda; Podolníková, Jarmila; Mazačová Vlaďka | Národní knihovna ČR, Praha | 2015 |
Publikace shrnuje výstupy z projektu INTERPI, jehož cílem bylo připravit vědeckou a technologickou infrastrukturu pro zpracování, sdílení a využívání kulturního obsahu ve formě metadatových informací o informačních objektech (digitálních) zpřístupňovaných v paměťových institucích (tedy knihovnách, archivech a muzeích). Zabýval se mezinárodními standardy, národními knihovními autoritami a řízenými tezaury a hledal model pro propojení dat mezi muzei, archivy a knihovnami směřujícímu k vytvoření znalostní databáze (INTERPI) s prověřeným obsahem vytvářeným paměťovými institucemi. | |||
Jak administrovat muzejní výstavu? | Jelínková, Dagmar | Národní galerie Praha - Metodické centrum, Praha | 2019 |
Metodický manuál pro muzejní registrátory specialisty (nejmladší muzejní profesi) je zaměřený zejména na základní kroky a smluvní agendu vztahující se k organizaci muzejní výstavy. Nezbytné standardy této muzejní práce sleduje z pohledu muzea jako půjčitele spravovaného muzejního fondu, tak jako vypůjčitele exponátů na vlastní pořádané výstavy. Vedle základních principů a postupů mobility sbírek souvisejících s organizací výstavy metodika přináší i shrnutí evropských standardů, přehled zákonů a dalších pravidel závazných pro mobilitu muzejních sbírek registrovaných podle zákona o sbírkách muzejní povahy a slovníček základních pojmů k této problematice. | |||
Jak číst současné umění. Umění 21. století zblízka | Wilson, Michael | Kniha Zlín, Zlín | 2017 |
Kniha přináší nově pojatý přehled děl současných výtvarných umělců, jehož prostřednictvím autor (nezávislý kritik, kurátor a editor) zkoumá proměnlivý svět umění 21. století. | |||
Jak odlesk měsíce v jezeře. Česká teorie a kritika umění v genderových souvislostech, 1865-1945 | Heczková, Libuše; Pachmanová, Martina; Šámal, Petr | Arbor vitae, Řevnice | 2014 |
Antologie se věnuje roli genderu v české moderní umělecké teorii a kritice od druhé poloviny 19. století do konce druhé světové války. Mapuje dobu, kdy se u nás postupně rodila a vyvíjela ženská emancipace a otázkám ženskosti a mužskosti ve společnosti, kultuře a umění bylo věnováno mezi kritiky, literáty a badateli stále více pozornosti. Těžištěm jsou texty z pera dobových publicistek a publicistů zaměřené na sféru výtvarné kultury. Kniha je členěna tématicky a jednotlivé kapitoly zachycují vývoj myšlení a rozmanitost názorů na vybrané problémy, včetně ženského výtvarného vzdělání, uměleckého průmyslu, kategorie "ženského umění", kolektivních ženských aktivit na poli výstavnictví či psychologie pohlaví ve vztahu k tvůrčí činnosti. | |||
Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů. Prapodivné zákony ekonomiky současného umění a aukčních domů | Thompson, Don | Kniha Zlín, Zlín | 2010 |
Autor (ekonom a sběratel umění) čerpá z rozhovorů se špičkovými aukcionáři, galeristy, výtvarníky a sběrateli a objasňuje psychologii trhu s uměním. Jeho pronikavá, ojedinělá analýza odlehčená úsměvným přístupem zdravého rozumu představuje v češtině dosud neprezentovaný pohled na světový trh se současným uměním. | |||
Jak se dělá galerie | Chrobák, Ondřej; Koryčánek, Rostislav; Vaněk, Martin; Böhm, David; | Moravská galerie v Brně | 2016 |
V knize se čtenář vypraví do galerie a nahlédne do míst, kam se běžný návštěvník nedostane, a seznámí se s lidmi, kteří galerii jako instituci vytvářejí. Kniha je členěna do 3 hlavních bloků: Historie galerie; Jak galerie funguje; Jak se dělá výstava. | |||
Jak zarámovat obraz? | Jelínková, Dagmar; Franková, Jarmila; Pokorný, Adam | Národní galerie v Praze - Metodické centrum, Praha | 2017 |
Metodický manuál zaměřený na zlepšení systematické odborné péče o sbírky muzejní povahy sleduje aktuální metody správného rámování historických obrazů zejména na dřevěných deskách a správné adjustace sbírkových předmětů na papíře. | |||
Jiná modernita. Braque, Beckmann, Kokoschka, Balthus | Mikš, František | Barrister&Principal, Brno | 2013 |
Alternativní pohled na dějiny umění 20. století, který se vymyká dosavadnímu obecně přijímanému "kánonu". Na příkladu čtyř vyhraněných malířských solitérů autor ukazuje, že skutečně hodnotná umělecká díla moderny často nevznikala ve hřmotu avandgard, ale tehdy, když se přemýšliví a talentovaní malíři odvraceli od módních vln, tvořili v tichém soustředění a inspiraci hledali především v bohaté umělecké tradici. | |||
Kdo je to umělec? | Kleinhamplová, Barbora; Stejskalová, Tereza | Akademie výtvarných umění v Praze, A2 | 2014 |
Kniha rozhovorů vedených v roce 2013 se snaží nově artikulovat vztah společnosti a intelektuála či umělce. Tázanými byli: Hito Steyerl (teoretička a umělkyně), Boris Groys (kritik, filosof, mediální teoretik a kurátor ruského původu), Franco "Bifo" Berardi (italský marxistický teoretik a aktivista), Silvia Federici (feministická teoretička a aktivistka), Boris Buden (filozof, překladatel a teoretik kultury), Precarious Workers Brigade (londýnská skupina působící v akademické a kulturní sféře), Artur Żmijewski (polský umělec, kurátor a aktivista), Igor Stokfiszewski (literární a divadelní kritik), Čto dělať (kolektiv umělců, kritiků, filosofů a autorů), Bureau of Melodramatic Research (instituce v Bukurešti založená Irinou Gheorghe a Alinou Popou). | |||
Konec imaginárna. Modernost za hranicemi avantgardních programů | Král, Petr | Centrum pro studium demokracie a kultury, Brno | 2017 |
Osobitý příspěvek autora, jenž vyšel z české verze surrealismu, ke krizi modernismu, jak k ní došlo koncem 20. století. | |||
Konzervace a restaurování novodobých knižních fondů | Vávrová, Petra; Součková, Magda | Národní knihovna ČR, Praha | 2017 |
Obsah publikace vychází z projektu NAKI nazvaném "Průzkum, konzervace a péče o novodobé knihovní fondy – materiály a technologie", který probíhal v letech 2013–2017. Shrnuje nové technologie a materiály, vyvinuté pro péči o novodobé knihovní fondy, tj. knihy vzniklé po roce 1800. V projektu NAKI byly vytvořeny metodiky průzkumu fyzického stavu novodobých knihovních fondů a dále byly ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci vyvinuty speciální materiály pro obnovu a restaurování těchto fondů. | |||
Kultura. Estetično. Umění. Pojmové variace | Prokop, Dušan; Půtová, Barbora | Malá Skála – Martin Štoll, Praha | 2014 |
Kniha zahrnuje soubor teoretických studií, literárních analýz, vysokoškolských přednášek a encyklopedických hesel českého estetika Dušana Prokopa. V textech jsou teoreticky i metodologicky analyzovány klíčové pojmy estetiky, umění a teorie kultury – klasičnost, klasické a klasika, umělecké dílo a artefakt nebo kopie a originál. | |||
Kulturní politika. Management, hodnota a modernita v kreativních průmyslech | O´Brien, Dave | Barrister&Principal, Brno; Institut umění - Divadelní ústav, Praha | 2015 |
Kniha je sofistikovaným a filozoficky podloženým úvodem do problematiky kulturního managementu. Autor vyučuje kulturní a kreativní průmysly na univerzitě v Londýně. Specializuje se zejména na problematiku kulturních hodnot a témata spojená s kulturní politikou měst. | |||
Kunstverein nebo/oder Künstlerverein? Hnutí umělců v Praze 1830-1856 | Hojda, Zdeněk; Prahl, Roman | Artefactum, Ústav dějin umění AV ČR, Praha | 2004 |
Edice Fontes historiae artum, svazek XII. Spolek pro podporu umění nebo spolek umělců? Spolky pro podporu umění (Krasoumné jednoty) od 19. století sloužily v Evropě i Americe k uvádění umění do širších vrstev společnosti a umělci také většinu spolků tohoto typu inspirovali a zakládali, byť v nich přežívaly i tradiční aristokraticko-mecenášské rysy. Naopak spolky umělců sloužily převážně společenskému i pracovnímu setkávání umělců. Po roce 1848 však role středoevropských spolků na podporu umění ztrácí svůj základní impuls a je nahrazována zejména výstavními aktivitami pod patronací městských správ. Také vliv spolků umělců a jejich nechuť k umělecké prezentaci "kunstvereinů"podřizující se většinovému, laickému vkusu, v druhé polovině 19. století neustále roste podporován i historickými národnostními proměnami společnost. Vedle hodnotících historických statí publikace obsahuje i vybrané prameny k pražskému hnutí umělců v letech 1830–1856 a obrazovou přílohu. | |||
Literatura k dějinám umění. Vývojový přehled | Wittlich, Petr | Karolinum, Univerzita Karlova v Praze | 2015 |
Vývojový přehled je členěn do 7 kapitol (Počátky literatury o umění; Vznik teorie umění a životopisy umělců; Klasicismus a vznik dějin umění; Rozvoj výtvarné kritiky a osamocení dějin umění; Moderní dějiny umění, Současné přístupy; Český dějepis umění). | |||
Magie otisku. Grafické techniky a technologie tisku | Michálek, Ondřej | VUTIUM, VUT Brno | 2016 |
Kniha představuje "příběh" grafiky jako média, v němž dochází k neustálému sváru "rozumu a citu" – romantizující a estetizující akcent, jejž získala grafika na cestě dialogu s jinými médii "vysokého" umění a technologický rozměr, jehož prvotním zadáním bylo vyřešit problematiku zmnožení "originálu". Kniha šťastným způsobem propojuje problematiku světa grafiky a reprodukčního tisku s přihlédnutím k současnému stavu poznání i aktuálnímu vývoji. | |||
Meziválečná moderna ve sbírkách Západočeské galerie v Plzni (1918-1938) | Pomajzlová, Alena; Musil, Roman | Barrister&Principal, Brno, Západočeská galerie v Plzni | 2016 |
Katalog ke stejnojmenné výstavě konané v ZČG v Plzni – Masné krámy, 27. dubna – 18. září 2016. | |||
Mistrovské dílo náhody. ARS VITAE & VICE VERZA | Kimmelman, Michael; | Kniha Zlín, Zlín | 2017 |
Kniha amerického novináře, uměleckého kritika a pianisty je literárním "kabinetem kuriozit" plným poučených úvah, osvěžujících překvapení a filozofických zamyšlení o umění. | |||
Mnichov - Praha. Výtvarné umění mezi tradicí a modernou | Petrasová, Taťána; Prahl, Roman | Academia Praha | 2012 |
Publikace objasňuje nejen mnichovské zkušenosti u klasiků českého umění 19. století (Josef Mánes, Václav Levý, Karel Purkyně aj.), ale upozorňuje na zásadní význam umělců povolaných z Mnichova do Čech – malíře Christiana Rubena, sochaře Ludwiga Schwanthalera a architektů Johana G. Gutensohna a Bernharda Gruebera. Vzájemné vztahy Mnichova a Prahy jako "měst umění" se vyvíjely v několika úrovních. Kniha přináší dosud nepublikované materiály k reformě pražské Akademie výtvarných umění v oboru sochařství a architektury a obsáhlé soupisy cest umělců a uměleckých děl v letech 1814–1900, které jsou neocenitelnou pomůckou pro odborníky i pro laiky. | |||
Nejen kruhy. Vizuální přístupy v zobrazování dat a informací | Jaroš, Richard + Pauknerová, Pavla | Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze | 2017 |
V době, kdy jsou data a informace dostupnější než kdykoliv dříve, mohou diagramy, interaktivní mapy a další metody vizualizace nabídnout způsob, jak tato data a informace třídit, orientovat se v nich a nově je uspořádat. Publikace je příspěvkem k diskusi o datové a informační vizualizaci v oblasti grafických výstupů. Název odkazuje k vizualizační metafoře výsečového (koláčového) grafu. Zavedené metody statistického zobrazování se typově ustavily v průběhu 19. století. S digitálními způsoby vizualizace informací však sdílejí mnoho společných rysů. Vizualizace mohou být i nástrojem myšlení a učení. | |||
Nezávislé kurátorství ve volném čase | Sýkorová, Lenka | Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí n. Labem | 2016 |
Publikace NEZÁVISLÉ KURÁTORSTVÍ ve volném čase: nezávislý kurátor a umělec–kurátor na české vizuální scéně 2000–2016 přináší pohled na rozvoj profese kurátora v České republice. Cílovou skupinou jsou studenti VŠ se zaměřením na dějiny umění, kurátorství a vizuální umění a nejen odborná veřejnost. Jsou mapovány dílčí kurátorské aktivity s přihlédnutím k vytyčeným pojmům. | |||
O podstatě uměleckého díla | Guardini, Romano | Triada, Praha | 2009 |
Kniha přináší překlad vybraných textů významného německého teologa a filosofa italského původu, které v letech 1910–1960 věnoval výtvarnému umění a architektuře. | |||
Obraz a slovo v českém výtvarném umění šedesátých let | Pomajzlová, Alena | Barrister&Principal, Brno, Západočeská galerie v Plzni | 2017 |
Publikace zpracovává poznatky z grantového projektu "Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání". (GAČR č. 14-36521G, 2014–2018). Kapitoly nesou tyto názvy: Číst obraz, vidět slovo – Slovo současně obrazem i znakem (60. léta) – Písmo je malba v pokročilém stádiu. Obraz jako znak – Viditelné písmo musí být nečitelné. Asémické psaní a gestická malba – Jako ořech v pytli. Znečitelňování čitelného a nový řád optických struktur – Všechno říci jinak. Písmo jako vizuální i významový prvek – Ještě písmo jiné je. Slovo nahrazované obrazem – Ano/Ne. Střety významů – Jiří Padrta, Obraz a písmo 1966. | |||
Od kabaly k Titaniku. Deset studií nejen z dějin umění | Konečný, Lubomír; Rollová, Anna; Švách Rostislav | ARTEFACTUM, ÚDU AV ČR, Praha | 2013 |
Eva Bendová: Z Montmartru do Metra: Vratislav H. Brunner, tvůrčí zahálka a její formy; Václav Hájek: Bod, linie, plocha: Obrazové elementy v nehierarchických vztazích; Martin Horáček: Architekt Jan Vejrych ve Slaném, reformovaná česká renesance a velké stavby na malém českém městě; Lubomír Konečný: Morgenstern, noc a košile; Vojtěch Lahoda: Picasso na Titaniku; Anna Pravdová: "Jsem ve stavu toho, kdo vylezl z těžké nemoci a může se obejít bez léků"; Ivo Purš: Soukromá koruna císaře Rudolfa II. a kabala; Anna Rollová: O hranici a "labyrintu": Úvaha nad jedním epitafem; Rostislav Švácha: Soutěže; Tomáš Winter: Obraz, který není. | |||
Pohled do obrazu. Technologická kopie obrazu jako tvůrčí proces | Klouza, Radomil | František Šalé - Albert, Boskovice | 2014 |
Kniha přináši pohled restaurátora na umělecké dílo a rozbor tvůrčích postupů věhlasných umělců dávné i nedávné minulosti, jak jej získal ak. mal R. Klouza při své tvorbě technologických kopií, které jsou průvodním procesem jeho restaurátorské práce. | |||
Politizující kovář Karla Purkyně. Realismus, (auto)portrét, alegorie | Hájek, Václav | Fakulta humanitních studií, UK, Praha | 2015 |
Studie se soustředí na analýzu jedniného obrazu a rozvíjí různé interpretační přístupy, jež se navzájem vrství a propojují. Práce pro české prostředí re-formuluje pojem výtvarný realismus. | |||
Postkonceptuální přesahy v české kresbě. | Sýkorová, Lenka | Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí n. Labem | 2015 |
Odborná publikace přináší teoretický pohled na vývoj české kresby v letech 2000–2015. Cílem práce bylo naznačit analýzu kresby umělců do 40 let. Dále v rámci případových studií poukázat na různorodost projevů a přesahů současné kresby v intermediální tvorbě. Publikace je členěna na 2 části. První je teoretickým vhledem do problematiky uchopení současné kresby, podíleli se na ní pracovníci Katedry dějin a teorie umění FUD, UJEP v Ústí nad Labem (Ludvík Hlaváček, Eva Mráziková, Anna Vartecká, Lenka Sýkorová a externí spolupracovníci Viktor Čech a Slavomíra Ondrušková). Druhá, obrazová část přináší dokumetaci kurátorských projektů výstavy "Nulla Dies Sine Linea: Postkonceptuální přesahy v české kresbě" v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem v roce 2014 a výběr ze série výstav v Galerii Altán Klamovka v Praze v letech 2014–2015. Představuje profily umělců zapojených do dvouletého výzkumu. | |||
Princip imaginace. Tvůrčí proces hry/Experimentace/Volná tvorba | Dryje, František; Svěrák, Šimon; Telerovský, Roman | Spolek Analogon, Praha | 2016 |
Pracovní sborník skupiny českých a slovenských surrealistů se pokuší mapovat, reflektovat a analyzovat povahu a strukturu tvůrčích projevů, postupů a konstelací. Testuje a ověřuje tradiční i nově definované surrealisticky relevantní modely a metody tvůrčí práce. | |||
Proč obrazy nepotřebují názvy | Horák, Ondřej; Franta, Jiří | Labyrint, Praha | 2014 |
Vizuálně hravá kniha o moderním umění. Představuje nejvýznamnější období historie výtvarného umění snadno pochopitelnou a zábavnou formou, která zaujme jak děti, tak jejich rodiče. V knize, která také vysvětluje některé pojmy z provozu muzeí a galerií, čtenáři naleznou rovněž napínavý detektivní příběh v komiksové podobě a obrazový rejstřík umělců a jejich děl. Kniha získala cenu Magnesia Litera v kategorii nejlepší kniha pro děti. | |||
Proč to je umění. 100 moderních děl od Muncha po street art | Hodge, Susie | Slovart, Praha | 2014 |
Autorka na příkladu stovky uměleckých děl, která vzbudila nevoli veřejnosti i odborné kritiky, přesvědčivě a kompetentně vyvrací znevažující výpověď na adresu umění. Ukazuje, že moderní umění není – a nikdy nebylo – dětská hra. | |||
Proti času. Konzervovanie-reštaurovanie v Československu 1918–1971 | Bauerová, Zuzana | Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze | 2015 |
Dějiny československého restaurování od vzniku republiky do 70. let minulého století ukazují zdroje dnešního stavu tohoto důležitého oboru. | |||
Průvodce světem současného umění. Nové směry 21. století | Hicks, Alistair | FINIDR, Český Těšín | 2017 |
Ve svém "Průvodci" Hicks vyjadřuje přesvědčení, že bychom v dnešním uměleckém světě neměli spoléhat na názory jediného kurátora, kritika či obchodníka s uměním, a ukazuje, jak objevit kompas, který nás povede k poznání současného umění. | |||
RABOVÁNÍ. Jak nacisté vykrádali evropské umělecké sbírky | Rydell, Anders | Euromedia Group - Knižní klub, Praha edice Universum | 2015 |
V letech 1933–1945 nacisté odcizili miliony uměleckých děl a starožitností. Po válce se mnohá z nich našla, ale sto tisíc jich zmizelo beze stop. Začínají se objevovat až v posledních desetiletích, často v předních světových muzeích. Kniha se tak věnuje i otázkám současných právních a morálních bojů o "zmizelé" umění. | |||
Rozmluvy s Pierrem Cabannem | Duchamp, Marcel; Havránek, Vít; Žilková, Anna | Tranzit.cz, Praha | 2017 |
Marcel Duchamp (1887–1968) byl umělcem, který se podílel na proměně podoby výtvarného umění ve 20. století. K přesunu těžiště od optického díla k myšlenému, který byl příznačný pro druhou polovinu 20. století, přispěla i tato kniha, jejíž překlad od Anny Žilkové editoval pro edici Navigace Vít Havránek. | |||
RUV 4 – O umění s rozumem | Zelinský, Miroslav | Host, Brno | 2015 |
"Miloslav Klíma – Krása a celistvost života; Zygmunt Bauman – Umění a sociální vědy; Václav Cílek – Zabíjet básníky; Amin Delong; Jiří Drahoš – O vědě a umění;
Libor Grubhoffer – Inspirace uměním; Richard Hindls – Svět vědy a svět umění – společný příběh?; Stanislava Hronová – Úloha umění v mém životě, vztah vědy a umění; Ivan Hubač; Oldřich Jirsák – Příběh s obrazem; Jozef Kelemen – Malá poznámka o konceptu; František Koukolík – O kráse; Jaroslav Květina – Subjektivní úvahy nad anketním tématem věda/umění; Bedřich Moldan; Tomáš Pačes; Ivan Rekrot – O umění a lékařství; Eduard Schmidt – Věda ^ umění; Zdeněk Stuchlík – Neurčitý prostoročas; Martin Škop; Dušan Šlosar – RUV; Miroslav Urban – K otázkám paralely medzi vedou a umenim; Jan Válka – O umění s rozumem; Petr Vavřík – Projekt RUV z pohledu technika; Václav Větvička; Ivan Wilhelm; Rudolf Zahradník; Eva Zažímalová – K umění a vědě: Co pro mne znamená umění, jaký je vztah umění a vědy?; Tomáš Zima – Věda a umění; Jan Zrzavý; Vladimíra Büngerová – Vedecké umenie" | |||
Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc | Wagner, Ethan; Westreichová Wagnerová, Thea | Kniha Zlín, Zlín | 2013 |
Kniha se zaobírá výjimečnými sbírkami uměleckých děl v moderní historii a jejich sběrateli. Závěrem pak podává návod, jak takovou sbírku budovat a maximalizovat návratnost prostředků do ní vložených. "Umění je výjimečné stejně jako jeho sbírání, pokud se dělá s láskou a erudicí." | |||
Sbírky v pohybu podruhé. Sborník příspěvků ze semináře Mobilita sbírek VII. | Jelínková, Dagmar; Douša, Pavel; Fialová, Dagmar; Freisleben, Zdeněk; Pavlíček, Tomáš | Národní galerie Praha - Metodické centrum, Praha | 2018 |
Sborník příspěvků přednesených na semináři Metodického centra pro muzea výtvarného umění "Mobilita sbírek VII – Sbírky v pohybu 2.", který se konal v listopadu 2017 ve Veletržním paláci v Praze. Příspěvky shrnují zkušenosti tří státních kulturních organizací – Národního muzea, Uměleckoprůmyslového muzea v Praze a Památníku národního písemnictví – se stěhováním velkých souborů sbírek z důvodů rekonstrukce budovy nebo vybudování nového depozitáře a přinášejí praktické rady k zajištění evidence, ochrany a bezpečnosti těchto přesunovaných sbírek. | |||
Sedm dní ve světě umění | Thorntonová, Sarah | Kniha Zlín | 2016 |
Nekonvenční, reportážní formou psaná etnografická sociálně-historická studie odhalující zásady fungování sofistikovaných subkultur, které utvářejí svět současného umění. Autorka v jednotlivých kapitolách (aukce; seminář; veletrh; cena; časopis; ateliér; bienále) zachycuje proměnlivost dynamických sil uměleckého světa, zkoumá otázky tvořivosti, vkusu i získávání statusu a zamýšlí se nad významem života ve světě, v němž není nic důležitějšího než umění samo. | |||
Signatury českých a slovenských výtvarných umělců | Malá, Alena; Pavliňák, Petr | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2010 |
Grafické zobrazení signatur vybraných výtvarných umělců od renesance po současnost. | |||
Slavní i zapomenutí. Čeští vědci a umělci 19. století v kresbách Maxe Švabinského a Arna Naumana | Mádlová, Vlasta; Tomeš, Josef | Academia, Praha | 2015 |
Album reprezentantů české vědy a kultury 19. století. | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 1998, D-G | Malý, Zbyšek | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 1998 |
díl II. D–G | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 1999, CH-J | Malý, Zbyšek | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 1999 |
díl. IV. CH–J | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 1999, H | Malý, Zbyšek | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 1999 |
díl III. H | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2000, K-KOM | Malý, Zbyšek | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2000 |
díl. V. K–Kom | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2001, KON-KY | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2001 |
díl. VI. Kon–Ky | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2001, L-MAL | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2001 |
díl. VII. L–Mal | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2002, MAN-MIŽ | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2002 |
díl. VIII. Man–Miž | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2002, MI-NOU | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2002 |
díl. IX. Ml–Nou | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2002, NOV-PAD | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2002 |
díl. X. Nov–Pad | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2003, PAU-POP | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2003 |
díl. XI. Pau–Pop | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2003, POR-RJ | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2003 |
díl. XII. Por–Rj | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2004, RO-SE | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2004 |
díl. XIII. Ro–Se | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2005, SH-SR | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2005 |
díl XIV. Sh–Sr | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2005, ST-ŠAM | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2005 |
díl XV. St–Šam | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2006, ŠAN-ŠTA | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2006 |
díl. XVI. Šan–Šta | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2006, ŠTE-TICH | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2006 |
díl XVII. Šte–Tich | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2007, TIK-U | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2007 |
díl XVIII. Tik–U | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2008, V-VIK | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2008 |
díl XIX. V–Vik | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2009, VIL-VZ | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2009 |
díl XX. Vil–Vz | |||
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2010, W-Ž | Malá, Alena | Výtvarné centrum Chagall, Ostrava | 2010 |
díl XXI. W–Ž | |||
Slovník Grafiky 2 | Kokolia, Vladimír | Akademie výtvarných umění v Praze, Praha | 2017 |
Od roku 2002 začala na Grafice 2 vznikat tajná nauka o obrazu, jejím posláním bylo zkomplikovat studium. Studenti museli brát obrazy doslova a slova obrazně. Určité pojmy získávaly neurčité významy a naopak. Pro definitivní formu utajení dogmatu zvolil V. Kokolia podobu skript. Nastala však nová epocha, na které se tentokrát mohou podílet i laičtí vyznavači obrazu. | |||
Snídaně u Sothebyho. Svět výtvarného umění od A do Z | Hook, Philip | Kniha Zlín, Zlín | 2015 |
Autor odpovídá na otázky, jak výtvarné dílo nabývá finanční hodnoty, předkládá svůj subjektivní pohled na vizuálního umělce a jeho zázemí, na námět a styl, na působivost díla, na jeho původ a na proměnlivost trhu s uměním. | |||
Stíny hieroglyfů. Texty o umění | Srp, Karel | Arbor vitae societas v Řevnicích | 2015 |
Kniha, rozvržená do pěti kapitol, sleduje rozdílné přístupy k hieroglyfu (který v 19. století nabyl výrazné mnohoznačnosti) a alegorii, vůči níž se odlišně vymezovali filozofové, teoretici umění a sami umělci. | |||
Supermodelka a krabice Brillo. Zákulisní příběhy a prapodivné zákony ekonomiky současného umění | Thompson, Don | Kniha Zlín, Zlín | 2014 |
Autor (ekonom a sběratel umění) se zabývá důvody, které přimějí sběratele umění zakoupit kýčovitou voskovou plastiku "cizí manželky", když by za obdobnou cenu mohl pořídit méně významného Moneta nebo Picassa. Kniha nabízí osobitý průzkum nepochopitelného světa umění. | |||
Tam a zpátky. Současný design, architektura a urbanismus | Hubatová Vacková, Lada; Paukertová, Pavla; Říha, Cyril; | Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze | 2015 |
Kniha je pokusem o rozbor současného stavu designu, architektury a urbanismu posledních 10 let. Kritériem pro volbu témat jsou různé roviny časů současnosti. Vedle toho inspirací a pohledů zpátky do minulosti a tam do budoucnosti kniha obsahuje nuancované roviny času, které se dotýkají prchavosti, dočasnosti, efemérnosti a naopak otázek trvání a věčnosti. | |||
Techniky malby. | Akib, Hashim; Allbrook, Colin; Antoniu, Marie; Booth, Grahame; Chisnall, John; Weberr, Graham | Knižní klub, Euromedia Group, a.s., Praha | 2017 |
Kniha zájemce provede správnými postupy při malbě akvarelovými, olejovými a akrylovými barvami, seznámí je se základy umění dívat se, teorií barev, kompozicí, kresbou, volbou námětu a malováním v plenéru. | |||
Teorie avantgardy. Stárnutí moderny | Bürger, Peter | Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, Praha | 2015 |
Peter Bürger si ve své Teorii avantgardy z roku 1974 kladl za cíl "historizovat" estetickou teorii. Tento teoretický text patří k nejvýznamnějším příspěvkům k reflexi rozporuplných tendencí působících v rámci moderního umění. Zároveň jej proslavila ostrá kritika poválečných neoavantgard. České vydání doplňuje výbor Stárnutí moderny (2001), který zahrnuje texty týkající se výtvarného umění a ilustrující myšlenkovou konstrukci Teorie avantgardy analýzami dílčích problémů a konkrétních příkladů z dějin umění. | |||
Teorie umění | Freelandová, Cynthia | Dokořán, Praha | 2011 |
Kniha hledá uspokojivé odpovědi na otázky: Co je umění, jaký má význam a proč bychom ho měli oceňovat a uspořádat množství fenoménů. Najít co mají společného a co jedinečného. Autorka je profesorkou filozofie na Houstonské univerzitě. | |||
Teritoria umění 2016 | Zvěřina, Petr | NAMU (Nakladatelství Akademie muzických umění v Praze | 2016 |
Sborník příspěvků z konference doktorandů pražských uměleckých škol Teritoria umění vychází z myšlenky, že pevné hranice a úzká oborová hájemství nejsou pro umění ani výzkum tou pravou živnou půdou. Překračovat daná vymezení a vystupovat z vyhrazených území patří k samotnému jádru umění i jeho teoretické reflexe. | |||
To bych zvládl taky. Umění moderny v komiksech | Navrátil, Ondřej; Kovář, Petr; Kovářová, Marta | Masarykova univerzita, Brno | 2016 |
Obrázkové příběhy slavných moderních obrazů i jejich tvůrců, jejiž sepsání a nakreslení inspirovali studenti Semináře dějin umění na Filozofické fakultě MU v Brně. | |||
Topičův salon 06 - 11 | Novotná, Tereza; Hekrdlová, Alice; Lehkoživová, Irena; Šámal, Petr | Společnost Topičova salonu, z.s., Archiv výtvarného umění, z.s., Praha | 2016 |
Dílčí studie, která popisuje druhé období existence Topičova salonu, výstavního prostoru přidruženého k nakladatelství a knihkupectví Františka Topiče na Ferdinandově třídě v Praze v letech 1906–1911. | |||
Topičův salon 18 - 36 | Pech, Milan; Holá, Mariana; Klička, Tomáš; Lehkoživová, Irena; Špičáková, Barbora | Společnost Topičova salonu, z.s., Praha | 2012 |
Dílčí studie, která popisuje třetí období existence Topičova salonu, provoz nájemní galerie s bohatou činností, ale kolísavou kvalitou, zájem o spiritismus, antropozofii, emancipaci umělkyň nebo krizi institucionalizovaného výtvarnictví. Vedle textů o nakladatelských aktivitách a provozu galerie, uměleckoprůmyslovém oddělení a aukci sbírky Františka a Milady Topičových po zániku firmy, publikace obsahuje také antologii dobových textů z katalogů. | |||
Topičův salon 37 - 49 | Pech, Milan; Bregantová, Polana; Ellingerová, Eva; Holá, Mariana; Hošťák, Jan; Zach, Aleš; Ždychová, Dagmar | Společnost Topičova salonu, z.s., Praha | 2011 |
Ve čtvrté fázi salon fungoval jako polyfunkční kulturní prostor, který soustřeďoval řadu vynikajících osobností z mnoha uměleckých oborů. Publikace vedle studií k tématům obsahuje antologii dobových textů z katalogů a dalších tiskovin. | |||
Topičův salon 94 - 99 | Brožová, Kristýna; Hekrdlová, Alice; Lehkoživová, Irena; Novotná, Tereza; Šámal, Petr; Šembera, Petr | Společnost Topičova salonu, z.s., Archiv výtvarného umění, z.s., Praha | 2015 |
Svazek mapuje první období v rozmezí let 1894–1899, kdy se salon objevil na pražské scéně poprvé. František Topič jej založil jako výstavní síň svého nakladatelství a knihkupectví, které sídlilo na Ferdinandově třídě č. 9 (Národní třídě č. 7) v Praze. Svazek obsahuje dílčí studie o nakladatelské činnosti F. Topiče, architektuře domu a prostoru expozice a o výstavních aktivitách a plakátech, součástí je i antologie vybraných textů a soupis všech výstav včetně bibliografií ohlasů. | |||
Trafology | Cimala, Michal; Čermáková, Blanka; Kaláb, Jan; Nepraš, Jakub; Urban, Otto M.; Vitvar, Jan H.; | Spolek Trafačka, Praha | 2015 |
Publikace vydaná u příležitosti 9. narozenin pražské galerie Trafačka a výstavy Trafology (2006–2014), uspořádané v prostorách Trafo Galerie, Ex Post, Příčná 1, Praha 1 ve dnech 5.–30. 12. 2015. | |||
Umění a politika. Sborník 4. sjezdu historiků umění, Brno 2012 | Jakubec, Ondřej; Miltová, Radka | Barrister&Principal, Brno, Uměleckohistorická společnost, Masarykova univerzita, Brno | 2013 |
Sborník obsahuje příspěvky přednesené na 4. sjezdu historiků umění v Brně 13. a 14. září 2012 v těchto tematických blocích: 1. Umění, moc a politika; 2. Umění, liturgie a náboženské akce ve veřejném prostoru; 3. Umění a politika v mimoevropské oblasti; 4. Umění a národní/státní reprezentace; 5. Umění vystavovat. Kurátor jako interpret a tvůrce. | |||
Umění a tradice | Machalíková, Pavla; Winter,Tomáš | Artefactum, Ústav dějin umění AV ČR | 2017 |
Sborník je výsledkem řešení mezioborového projektu AV ČR "Umění jako forma komunikace". Publikované příspěvky různých autorů se z různých pohledů zabývají otázkami umění verzus tradice, krásné versus lidové, umělecký kánon versus populární masová produkce, přijímání a odmítání tradic. | |||
Umění bez revolucí? Proměny soudobého výtvarného umění | Horáček, Radek | Barrister&Principal, Brno, Masarykova univerzita, Brno | 2015 |
Kniha zkoumá jednu z možností, jak přistupovat k dějinám moderního a současného umění, které R. Horáček (profesor Katedry výtvarné výchovy pedagogické fakulty MU) ukazuje z hlediska jeho funkcí (k jejichž naplnění je určeno) a provozu, v němž se uplatňuje. | |||
Umění falzifikace: myšlení, motivy a metody padělatelských mistrů | Charney, Noah | Kniha Zlín, Zlín | 2015 |
Kniha popisuje úspěchy a pády mistrů falzifikace od antiky po dnešek. Autor, odborník na oblast trestných činů v umění, se zabývá otázkami, jak a proč se nejrafinovanějším světovým podvodníkům dařilo vodit celý umělecký svět za nos a odhaluje triky a metody jejich práce. Popisuje také, jak byli nakonec dopadeni. | |||
Umění jako řemeslo | Munari, Bruno | RUBATO, Praha | 2014 |
Prostřednictvím fascinujících rozborů svých děl a zálib nabízí Munari čtenářům vyčerpávající představení designu a jeho různých specializací. Kniha se od roku 1966 vydala v mnoha překladech. | |||
Umění jako terapie | Botton, Alain de; Armstrong, John | Kniha Zlín, Zlín | 2014 |
Kniha představuje nový způsob interpretace umění, vnímá ho jako terapii, která nám účinně pomáhá vypořádat se s každodenními problémy. | |||
Umění ve veřejném prostoru: série řízených rozhovorů s teoretiky umění a umělci | Beková, Monika; Musilová, Jana | Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc | 2014 |
Kniha přináší přepisy rozhovorů, které byly vedeny na půdě Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UP v roce 2013. Vlastní setkání probíhala v ateliéru intermedií v Uměleckém centru UP a byla otevřena zájemcům i mimo univerzitní prostředí. | |||
Uvnitř bílé krychle. Ideologie galerijního prostoru | O´Doherty, Brian | Tranzit.cz, Praha | 2014 |
Dopad těchto provokativních esejí publikovaných poprvé v roce 1976 v časopise Artforum byl okamžitý. Vedly se o nich bouřlivé diskuse, komentáře, vydávaly se knižně. Do českého vydání byla zahrnuta i pozdější esej "Galerie jako gesto" z roku 1981. | |||
Věda a umění. Sborník z 5. sjezdu historiků umění, Olomouc 2015 | Švácha, Rostislav; Soušková, Sabina; Šubrtová Anna | Artefactum, Ústav dějin umění AV ČR, Univerzita Palackého, Olomouc, Uměleckohistorická společnost, Praha | 2017 |
Sborník příspěvků, přednesených na 5. sjezdu historiků umění pod záštitou Uměleckohistorické společnosti, který se uskutečnil 16.–18. 9. 2015 na půdě olomoucké Katedry dějin umění, je členěn do pěti tematických bloků: I. Dějiny umění jako věda, "ne-věda" a "pseudověda"; II. Dějiny umění a vědy o mysli dnes; III. Vědecké objevy a staré umění; IV. Dějiny umění a tajné vědy; V. Umělecký výzkum. Cílem publikace je otevřít nový prostor pro celospolečenskou diskuzi o pozici věd o umění na poli vědeckého bádání jako takového. | |||
Věda, průmysl a umění | Semper, Gottfried; Hubatová-Vacková, Lada; Jindřich Vybíral; Tomáš Zapletal; | Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze | 2016 |
Kontextovaný překlad německého spisu G. Sempera Wissenschaft, Industrie und Kunstz roku 1852, který je doplněn odbornými doslovy Jindřicha Vybírala a dalších editorů. | |||
Vladimír Kokolia Slovník Kateřiny Š. | Šedá, Kateřina | Akademie výtvarných umění v Praze, Praha | 2017 |
Výseky z deníkových zápisků Kateřiny Šedé, které si vedla při studiu v ateliéru Grafika 2 na AVU v Praze (1999–2005) o svém učiteli Vladimíru Kokoliovi a formě jeho výuky. Kniha je určena ke zviklání studentů a učitelů výtvarných škol, výtvarných a jiných umělců, kulturních pracovníků a umění milovné veřejnosti. | |||
Výtvarné umění. Výkladový slovník. Malířství, sochařství, grafika. | Baleka, Jan | Academia Praha | 2010 |
Dotisk encyklopedického slovníku pojmů výtvarného umění z roku 1997 obsahuje na dva tisíce hesel zaznamenávajícíh vývoj světového malířství, sochařství a grafiky od pravěku po současnost, s důrazem na souvislosti s českým uměním. | |||
Z hlouby duše. Psychologické aspekty výtvarného projevu. | Stehlíková Babyrádová, Hana | Nakladatelství Dokořán, Praha, Masarykova univerzita, Brno | 2017 |
Docentka na katedrách výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a Palackého univerzity v Olomouci se věnzuje oblasti spontaneity v umění a edukaci a terapeutickým aspektům výtvarného projevu. Kniha shrnuje reflekce studentů Katedry výtvarné výchovy PdF Masarykovy univerzity z jejich praxe v Psychiatrické nemocnici Brno, kam docházeli do ateliéru arteterapie a realizovali zde řadu experimentálních, terapeuticky zaměřených výtvarných aktivit. |