Pierre Bal-Blanc a Kostas Tsioukas: Scoring session
Datum konání: 14.01.2017 18:00
Místo konání: Veletržní palác
Typ akce: Přednášky a diskuze

Hlavní událostí závěru výstavy TŘETÍ MYSL. Jiří Kovanda a (Ne)možnost spolupráce bude přednáška a taneční performance pod taktovkou významného francouzského kurátora Pierra Bal-Blanc, který je součástí kurátorského týmu připravujícího dOCUMENTA 14, která bude zahájena v roce 2017. Jeho hostem bude řecký tanečník a choreograf Kostas Tsioukas.

Pierre Bal-Blanc v současnosti působí jako nezávislý kurátor. Byl ředitelem Contemporary Art Center (CAC) ve francouzském Brétigny a od roku 2003 organizoval projekt „Phalanstère“ – sérii site-specific projektů kriticky přehodnocujících logiku akumulování uměleckých děl. Jeho výstavy „La Monnaie Vivante/Living Currency“, 2005–2010 (CAC Brétigny/Micadanses; Stuk, Lovaň, Belgie; Tate Modern, Londýn; Muzeum moderního umění, Varšava; Berlínské bienále), a „Draft Score for an Exhibition“, 2011–2012 (Artissima, Le Plateau, Paříž; Turín; Secession, Vídeň; Index, Stockholm), se zabývají analýzou současných a historických tělesných a performativních strategií ve výtvarném umění.

Tři kapitoly výstavy „Reversibility“ z let 2008–2012 (Fair Gallery při Frieze, Londýn; CAC Brétigny; Peep-Hole, Milán) reflektují dopad materiální povahy uměleckého objektu a jeho role a tvaru na dnešní kulturní instituce. Kovandova „Smrt publika“ (The Death of the Audience) z roku 2009 (Secession, Vídeň) odhaluje procesy osamostatnění se a odcizení, týkající se jak umělce, tak jeho diváka. Jeho další výstava, „Soleil politique” z roku 2014 (Museion, Bolzano, Itálie), pak zkoumá urbánní úlohu muzea prostřednictvím zpětného pohledu na jeho historii a poslání pohledem umělců pracujících v nejrůznějších médiích, architektů, filmařů, performerů, hudebníků, skladatelů a dalších kreativních osobností.

V angličtině. Vstup zdarma.

Pierre Bal-Blanc is an independent curator, former director of Contemporary Art Center (CAC) Brétigny, France, and organizer of the “Phalanstère Project” (since 2003), a series of site-specific proposals that aim at a critical rethinking of the logic behind accumulation of art works. His exhibition sequences “La Monnaie Vivante/Living Currency” in 2005–10 (CAC Brétigny/Micadanses; Stuk, Louvain, Belgium; Tate Modern, London; Museum of Modern Art, Warsaw; Berlin Biennale), and “Draft Score for an Exhibition” in 2011–12 (Le Plateau, Paris: Artissima, Turin; Secession, Vienna; Index, Stockholm) negotiate current and historical analysis of the body and performance strategies in the visual arts. The three chapters of “Reversibility” in 2008–12 (The Fair Gallery at Frieze, London; CAC Brétigny; Peep-Hole, Milan) reflect on the consequences of the art object’s materiality and the role and shape of the cultural institution today. “The Death of the Audience” in 2009 (Secession, Vienna) reveals processes of emancipation and alienation occurring between the figures of the artist and the spectator. “Soleil politique” in 2014 (Museion, Bolzano, Italy) examines the role of the museum in the urban environment by looking back at its history and mission from the perspective of artists in all disciplines: architects, filmmakers, performers, musicians, composers, etc. Pierre Bal-Blanc is currently part of the curatorial team of the next edition of Documenta, which will open in 2017.

Kostas Tsioukas is a dancer and choreographer born in 1979 in Athens,  Greece. He is teaching dance at IsadoraDuncan Dance Center in Athens, that  currently supports his piece “Romantic Outburst One” where the volunteers performers are the students of that school. Amongst others he  presented the performance “Ant-Farms Kabuki” in collaboration with Visual Artist Anthea Hamilton  produced by  the British Art Show 8 , UK. He  choreographed for Space Caviar Design Office, Roomba Ballet , an idea perceived by Joseph Grima at the Biennale Interieur in KortrjikBelgium. He was “turbo residence” artist and a scholarship recipient  in Vienna's Impulstanz  festival where the work “astral dances” was created and presented. He was teaching performance for Fine Art Students in AthensDaad program. He Participated in  Claudia Bosse’s production of theater combinat, “what about catastrophes” inVienna Tanzquartier. He was the choreographer of "Ultimate Substance" a documentary film from  artists Anja Kirshner,  David Panos which presented amongst others in “Palais de Tokyo” Paris. He also showed his work at Thessaloniki Art Biennale, Kunsthalle Athena, Athens Biennale, his work was  granted by the Greek Ministry Of Culture and “Pinnochio”, his solo dance piece was produced by the Greek Festival and also presented at Tanec Praha Festival in Prague, Olomuc and Brno.

Související výstavy
Související expozice
Umění 19., 20. a 21. století
Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, Praha 7
Více informací
Kontaktní informace

Lektorské oddělení – Veletržní palác
+420 224 301 003
vzdelavani@ngprague.cz

Stálé expozice

Program následujících 7 dní