Divadelní představení Den opričníka - STUDIO HRDINŮ
Datum konání: 26.01.2014 20:00 - 26.01.2014 21:00
Místo konání: Veletržní palác
Typ akce: Představení a koncerty

Vladimir Sorokin / Kamila Polívková: Den opričníka

 

překlad: Libor Dvořák
výprava a režie: Kamila Polívková
dramaturgie: Jan Horák
hudba a korepetice: Ivan Acher
asistentka výpravy: Andrijana Trpković
inspice: Zuzana Formánková

hrají: Karel Dobrý a Vanda Šípová, Eva Dryjová, Kateřina Eliášová, Zdeňka Herdová, Markéta Hlinovská, Anna Hrnečková, Pavel Jánský, Hana Jansová, Iveta Jiříčková, Madlen Komárová, Lucie Křápková, Ivana Myšková, Dana Poláková, Vladimír Polívka, Anna Polívková, Petr Šmíd, Jiří Štrébl, Kamil Valšík

 

Den opričníka je v inscenaci Kamily Polívkové výstřední exhibicí jednoho herce (Karel Dobrý), kterému asistuje sbor okolo 15-ti dobrovolníků představujících lid, jehož prostřednictvím Andrej Danilovič – mocný a udatný člen osobní gardy všemohoucího panovníka Gosudara – názorně předvádí publiku své heroické činy spáchané během jednoho běžného pracovního dne. Diváci se tak stávají svědky bizarní estrády plné groteskních výjevů, operních, baletních i komických výstupů, vyprávění krvavých historek, předvádění náboženských rituálů a drogových extází, která však postupně přeroste v přehlídku krutostí a demonstraci absolutní moci, proti níž se nelze postavit. Co začalo ranní toaletou a koupelí v páře, skončí ve vychladlé vodě, kde se vznáší bezvládné tělo se psí hlavou...

 

česká premiéra: 7. února 2013 ve 20.00 hodin

Více o představení + vstupenky online zde

 

 

Ohlasy z tisku:

 

"Brilantní Sorokinova satira se dočkala mimořádně vnímavé divadelní interpretace, kterou režisérka postavila na herecké magii titulního představitele. Sorokinův text sžíravě reflektuje budoucnost putinovského samoděržaví a Karel Dobrý této mrazivé grotesce, ne propůjčil, ale odevzdal vše: tělo i jazyk ruského nadčlověka, z něhož jde děs

a hrůza, ale též katarze totálního odhalení. Studio Hrdinů má na kontě inscenaci, s níž může dobývat zahraniční festivaly."

Sukces měsíce - Divadelní noviny, 18. února 2013

 

"Den opričníka v citlivé úpravě a režii Kamily Polívkové, která vsadila na minimalistický výtvarný design, daný převedším vanou, zvířecí maskou a specifickou atmosférou, kterou prostor foyeru Studia Hrdinů v podzemí Veletržního paláce má, je ovládán Karlem Dobrým. Kombinace přísného soustředění a technicky precizního provedení s výrazným charizmatem tvoří neuvěřitelnou podívanou."

Vojtěch Varyš, Týden, 10. února 2013

 

"Dojem odstupu vzniká nejspíš zvládnutím prostředků totálního divadla. Karel Dobrý nehraje stále jen svou postavu, předvádí atributy ruské říše, plynovod i primabalerínu, rozmanitost divadelního jazyka zmnožuje významové vrstvy inscenace. Dojem dávných časů, které se nikdy nezmění, v nás vyvolává archaický jazyk překladu, svou roli mají zvuky, stíny i vypjatá hudební čísla. Výkon hlavního představitele v sedmdesát pět minut trvajícím sólu musí být nesmírně vyčerpávající, nic z toho, co předvádí, nevyčerpá pozornost diváka. Součástí totální fantasmagorie je přehánění, pantomima, pot i tělesná krása. (...) Je těžké napsat, že přestože vidíme vršící se scény všeho zlého,

co si jen dovedete představit, na prvém místě je silný umělecký zážitek."

Nina Tiliu, aktualne.cz, 15. března 2013

 

"Den opričníka je doslova virtuosní hereckou exhibicí. Dobrý čaruje pohybem i slovem, Daniloviče představuje tu jako přísného kantora trestajícího žáčky, kteří si čtou pod lavicí, tu jako sadistického násilníka, tu jako přehlíživého elegána. Ač je sám na víc než stovku diváků, daří se mu vyvolat dojem, že všechny dovede obklíčit. Hodina a čtvrt se Dnem opričníka je zábavnou a mnohdy silně černohumornou, ale nikterak příjemnou podívanou. Sorokin v jednom rozhovoru popisuje, že od vydání před sedmi lety je román v Rusku vnímán stále víc jako věštba a že vývoj v zemi mu začíná dávat čím dál víc za pravdu. Pokud známe Rusko jen prostřednictvím novinových článků, můžeme divadelní Den opričníka chápat obecněji: jako memento, že každá svoboda je vždy vrtkavá a potřebuje být znovu

a znovu dobývána, a že stojí-li někdo nad zákonem, bývá to zpravidla špatně. Smysluplná připomínka – a smysluplné divadlo, jemuž se ve Studiu Hrdinů viditelně daří."

Michal Zahálka, iHned.cz, 28. února 2013

 

"Polívkové se podařilo pečlivým výběrem z předlohy vyextrahovat text, který sice stále stojí na pozadí ruského světa, který však všechny své postavy dokonale zobecňuje a typizuje. Tomu navíc dopomáhá dechberoucí výkon Karla Dobrého v roli opričníka Pařeza, který z čistě ruské nemilosrdnosti ztělesněné v osobní gosudarově stráži dokázal udělat přehlídku absurdnosti krutosti a moci jakéhokoli vládnoucího zřízení v jeho obecnosti. Scéna, kdy Pařez topí a znásilňuje manželku nepřítele státu (Dana Poláková) ve vaně, byla tak intenzivní, že nejeden divák pocítil nutkání se nebohé ženy zastat."

Dominik Melichar, Divadelní noviny, 5. března 2013

 

"Vedle inscenací dvou výrazných režisérských osobností Thomase Ostermeira a Alvise Hermanise patřil k vrcholům plzeňského festivalu Divadlo Den opričnika Studia hrdinů. (...) Minimalistický opus Kamily Polívkové, ve kterém herecky exceluje Karel Dobrý, je obrazem chladu státního aparátu, který je schopný zlikvidovat jedince i celé rodiny. Ačkoliv je opričník vykonavatelem zlovůle velkého cara Gosudara, lze jej vnímat jako přísně současného popravčího pracovníka. Úspěch Dne opričníka na festivalu je příznačný právě tím, že se jedná o produkci domácí divadelní scény. Úrovní však dosahuje evropské špičky a v rámci festivalového programu převyšoval i některé zahraniční hosty."

Martin Macháček, 19. září 2013, Radio Wave

 

"Kamila Polívková vytvořila inscenaci, která je díky vyrovnané míře jednotlivých vrstev konzistentní a je tak intenzivně vnímána. Hudba skvěle souzní s dramatickými situacemi, které nejsou zaneseny přemírou textu. Žánrová kombinace baletu, opery, pantomimy a občas i tragikomických prvků vytváří bizarní tvar, který je ale sevřený a dynamický (především díky střídání monologů se specifickými dialogy nebo díky proměnám vizuálních, někdy dokonce němých i hudebních částí s textovými). Režie Kamily Polívkové je expozice minimalismu v té nejsyrovější podobě, která se logicky nejvýrazněji projevuje v herectví Karla Dobrého. Například absencí naddimenzovaného a bezúčelného přehrávání nebo patetičnosti."

Kateřina Málková, 22. listopadu 2013, RozRazil Online  

Související expozice
Umění 20. a 21. století
Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, Praha 7
Více informací
Stálé expozice

Program nejbližších 7 dní

Čtvrtek
žádné programy
Pátek
žádné programy
Sobota
žádné programy
Pondělí
žádné programy
Úterý
žádné programy
Středa
žádné programy